Omkring 90 000 svenska elbilar laddas genom vanliga eluttag. Detta trots att Elsäkerhetsverket avråder då det kan vara brandfarligt. Nu kräver laddboxtillverkaren Zaptec ett förbud.
– Att ladda sin elbil via eluttaget kan vara extremt brandfarligt och kan innebära omfattande skador på liv och egendom, skriver vd Axel Philipson i en debattartikel i GP.
Norge har redan infört ett förbud mot laddning av elbilar via väguttaget. Men i Sverige är det fritt fram. Nästan 90 000 svenska elbilar och laddhybrider laddas från väguttaget enligt Zaptec. Både Elsäkerhetsverket, Brandskyddsföreningen och försäkringsbolag varnar för laddning via väguttaget, ändå ökar användandet hela tiden. Enligt en Sifoundersökning som Zaptec gjort är det en av sex laddbara bilar laddas från väguttag.
– Schukouttaget uppfanns på 1920-talet och har inte uppdaterats nämnvärt sedan dess. Det klarar av att leda ström till exempelvis vattenkokare men får det betydligt tuffare med elbilsladdning under en längre tid. Vi har redan sett flera fall där laddning av elbil genom dessa uttag har fått allvarliga konsekvenser. I somras brann till exempel tre radhus i Stockholm ned på grund av en brand som startade efter att en elbil som stod i ett garage fattat eld, skriver Axel Philipson på Zaptec i Göteborgs-Posten.
Han kräver nu ett förbud mot laddning via väguttag. Norge har redan infört ett förbud, med undantag för yttersta nödfall.
Kräv– Ju fler elbilar svenskarna köper desto större kommer riskerna för bränder orsakade av elbilsladdning att bli. Samhällskostnaderna är för höga för att låta den här utvecklingen få fortsätta. Vi uppmanar därför regeringen att ta fram ett lagstadgat förbud mot laddning av elbilar genom eluttaget, skriver Philipson.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter