Körskola löste Teslas utskällda problem

En körskola i Norge har hittat lösningen på ett problem många anser att Tesla har. På varsin sida om ratten har de installerat blinkersknappar.
– Vår erfarenhet är att eleverna föredrar dessa knappar framför spaken, säger Jon Kjetil Kallekodt daglig ledare
för, Elite Trafikkskole AS, till Tek.no.

Tesla har fått utstå hård kritik för att de använder blinkersknappar som inte fungerar som det annars brukar göra. I stället för en blinkersspak har företaget utrustat sina elbilar med två knappar på ratten. Rektorn på trafiklärarutbildningen Jeanette Jedbäck Hindenburg har tidigare kritiserat bilföretagets val av blinkers.
– När du behöver agera efter ryggmärgen och något inte sitter på den plats du har lärt dig, då kan det bli problem, stora problem, säger hon. 

Några som hittat en lösning på problemet är en trafikskola i Norge, som har installerat blinkersknappars bakom ratten på deras Teslor. De valde att göra modifieringen på grund av att de inte var nöjda med Teslas egna lösning.

Foto: Elite Trafikkskole AS
Foto: Elite Trafikkskole AS
De kritiserade blinkersknapparna.

– Vi började testa knapparna redan i oktober 2023 på Model 3, (2021). För att hitta rätt inställning, plats etc. I början tog det för lång tid från att man tryckte på knappen tills blinkersen började blinka. Alla våra skolbilar, både Model 3 och Model Y, har haft knapparna sedan januari 2024. Vi har testat knapparna på mer än 100 elever. Vi ville testa knapparna på Tesla med blinkersspak innan vi bestämde oss för att vi kunde köpa en ny Model 3. Första körningen med bara knappar skedde i december 2023, men då i en Tesla som hade både knappar och spak, säger Jon Kjetil Kallekodt daglig ledare för Elite Trafikkskole AS.

En som testat att använda knapparna och körde upp med den modifierade Teslan är Nathalie Einarsen-Evensen. Hon klarade uppkörningen efter att ha fått övningsköra med elbilen i tre veckor. 
– Det går alldeles utmärkt att använda spaken också. Jag är van vid det från mina träningspass. Men det var skönt att ha knappar på baksidan av ratten. Då behövde jag inte ta händerna från ratten och det var extra lätt att svänga åt höger, avslutar Nathalie Einarsen-Evensen, till Tek.no.
– Nathalie är den första eleven som kört upp i en bil som bara har knappar. Vår nya Model 3 godkändes som skolbil i juni i år, säger Jon Kjetil Kallekodt.

LÄS MER: