Körde 60 000 mil i Teslan – så mår batteriet

Här är ägaren som kört längst i världen med en Tesla Model 3. På fem år har mannen avverkat över 60 000 mil i Teslas minsta modell. Otroligt nog har bilen samma bromsar som från fabriken. 

Den här veckan har vi uppmärksammat flera riktiga långkörare. En taxiförare har kört sin Tesla Model S 2016 över 50 000 mil med samma batteri. Svensken Tomas Kumm vill inte vara sämre, hans Subaru Diesel från 2010 har inte krävt en enda större reparation på 50 000 mil

Nu kommer uppgifter om att båda bilarna får stryk av en Tesla Model 3 från 2018. En kanadensisk man från Ontario har på bara sex år avverkat 60 000 mil i sin Model 3 Long Range. På X berättar @LovePianoBlack mycket om sin bedrift. Mannen arbetar som kurir och kör 54 mil om dagen, Teslan har uppnått körsträckan trots att han växlar mellan flera bilar. Ungefär 90 procent av körningen sker på motorväg. 

Efter 60 000 mil finns knappt 70 procent av batteriets kapacitet kvar.

Bilen har snabbladdas till 49 procent, totalt över 2500 gånger. Efter 60 000 mil må det vara förlåtet om batteriet börjar mattas en aning. Men bilen har fortfarande nästan 70 procent av kapaciteten kvar och batteriet är original från fabriken. De effektiva räckvidden är fortfarande 34 mil. 

Varken motorer eller batteri har därmed behövt bytas. Bromsarna, som används väldigt lite på Tesla tack vare regenerering, är original från fabriken. De enda större reparationer som behövts är bärarmar, bakre drivknutar och en pump för batterikylning, de bytena skedde runt 40 000 mil. Fram till 18 000 mil gjordes ingen annan service än att fylla spolarvätska och byta däck. Kupéfiltren byttes först på 28 000 mil, men de var de ganska smutsiga.

– Den känns fortfarande som ny. Tre största anledningarna till att köpa Model 3 är noll underhåll, att autopiloten har räddat mig och att den är rolig, skriver han på X.

Bilen är världens längst körda Tesla Model 3 så vitt vi på Carup känner till. Men upp till världens längst körda Tesla är det långt kvar. Tysken Hansjörg von Gemmingen har kört sin Tesla Model S 180 000 mil, men det har krävts tre batteribyten och nio motorer. 
LÄS MER:

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester