Här kör Koenigsegg-dödaren i 475 km/h i ett nytt rekordförsök. Ändå misslyckades SSC Tuatara med att sätta nytt världsrekord. Nu vill SSC ha en duell mot Koenigsegg och andra hyperbiler.
SSC Tuatara innehar redan världsrekordet för produktionsbilar med 455 km/h. Nu har nya videofilmer släppts där bilen körts för rekord igen. Lördagen den 14 maj kördes SSC Tuatara i 475 km/h vid Kennedy Space Center, vilket skulle kunna vara nytt världsrekord. För att det ska godkännas måste dock bilen köras både fram och tillbaka på vägen och sedan räknas ett genomsnitt ut av körningarna.
Körningen tillbaka såg till en början ännu bättre ut än den första repan. Efter drygt 300 meters körning på banan var SSC Tuatara uppe i 235 km/h på treans växel, 55 km/h snabbare vid samma punkt jämfört med första repan. Men när bilen kommit upp i 415 km/h blev föraren rädd för ett ögonblick och lättade på gasen. Det räckte för att bilen inte skulle klara någon rekordhastighet. Enligt teamet på plats skulle den annars ha brutit drömgränsen 300 mp/h, motsvarande 482,7 km/h.
SSC har förfinat modellen ytterligare och bland annat flyttat batterierna och uppgraderat olika komponenter för att de ska klara den extrema belastningen med full gas i 40-45 sekunder. Dessutom har bilen ett nytt avgassystem och har nu över 1861 hästkrafter.
Tidigare rekordförsök har ifrågasatts och underkänts, men nu är bilen utrustad med flera olika satelittspårningsenheter som ska undanröja all tvekan. Koenigsegg hade tidigare hastighetsrekordet med Agera RS och 447 km/h. Många hoppas att den nya Jesko-modellen ska göra ett rekordförsök och visa var skåpet ska stå.
SSC:s grundare Jarod Shelby vill gärna ha en duell med Koenigsegg och andra hyperbilskonkurrenter för att bevisa att deras bil är snabbast. Koenigsegg Jesko Absolut uppges klara 533 km/h, så den svenska bilen blir en hård nöt att knäcka.
– Jag tror att det skulle vara väldigt tydligt och uppenbart att den här bilen är den snabbaste bilen i världen, säger Jarod Shelby till Motor Authority.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter