Här kommer guiden som hjälper dig när du ska köpa en begagnad Skoda Octavia. Modellen är perfekt för dig som söker en begagnad bil som är både förnuftig och prisvärd. Men precis som med alla bilar finns det saker du som köpare bör vara extra vaksam om.
Inom Volkswagenkoncernen har Skoda alltid varit känt som det prisvärda och förnuftiga valet när man letar efter en bil. Tidigare var också bilmärket något av en budgetbil i jämförelse med koncernsyskonen Volkswagen och Audi. I dag är dock tiderna annorlunda och Skoda har blivit minst lika förfinad och bjuder på flera smarta lösningar.
Skodas populäraste modell är Octavia som har samma teknik som Volkswagen Golf, men med större utrymmen. Octavia är perfekt för dig som vill ha en ekonomisk och förnuftig bil. Bilen har få svagheter och är lagom bra på det mesta.
Modell Skoda Octavia
Octavias näst senaste generation lanserades 2013 och såldes fram till 2020. Modellen är ett tryggt kort, men har grejer som du som köpare bör se upp för. Octavia är inte den roligaste bilen att köra, men har en stor trygghet och säkerhet. Bilen har stora utrymmen för hela familjen. I Sverige är kombimodellen väldigt populär där bagageutrymmet har plats för både matkassar och barnvagnen.
Förnuftigheten med modellen är det främsta som sticker ut och dess vettiga egenskaper som vardagsbil har alltid gett den höga betyg i olika tester. Ordet som beskriver Octavia bäst är “lagom”. I slutet av 2017 fick modellen ett facelift med uppdaterad front och mer utrustning, motoralternativ blev fler också.
Motor begagnad Skoda Octavia
Precis som de flesta inom Volkswagenkoncernen erbjuder Skoda Octavia många olika motoralternativ. 1,2-liter och 1,4-liters bensinmotorer ersattes 2017 av bensinaren på 1,0-liter och 1,5-liter. Vanligast i Sverige är den minsta motorn på 115 hästkrafter och den räcker gott och väl, men kan vara lite trött när du ska köra om. Om du ska ha en husvagn bakom bilen är det nog bättre att ta den större bensinaren på 150 hästkrafter, eller varför inte en diesel?
Bland diesel alternativen finns 105 hk och 150 hk, som bägge är snåla och bra om du vanligtvis kör längre sträckor. Om du söker ett mer sportigt alternativ kan vRS med motorer på över 200 hästkrafter vara ett roligt val. Det finns också en modell som kallas Scout som har en oöm exteriör med plastpaneler och förhöjd markfrigång. Modellen är även fyrhjulsdriven.
Problem begagnad Skoda Octavia
Några av bilarna från de första årsmodellerna hade problem med ryckiga automatlådor och fler kopplingsbyten än normalt. Provkör därför bilen noga och se till att alla växlar i den automatiske DSG-lådan gör vad de ska. DSG-lådan brukar inte vara något problem på det nyare årsmodellerna.
Även elektroniska fel hos navigationssystemet har förekommit. En del ägare rapporterar om att motorerna förbrukar olja. men det är normalt inget som ska hända. Viktigt är också att se till att kamremmen är bytt, annars kan det bli väldigt kostsamt.
Ekonomi begagnad Skoda Octavia
De billigaste bilarna du kan hitta ligger ute för ett pris runt 80 000 kronor, men då har bilen oftast gått över 10 000 mil. Om du i stället spenderar 150 000 kronor kan du få en bil som är yngre än sex år gammal och förmodligen gått mindre än 10 000 mil. Det dyrare köpet är förnuftigt där du får mycket bil för pengarna.
Driftkostnaderna hos Octavia är relativt låga och servicen är bland de billigaste på marknaden. Försäkringen är också mycket lägre än hos Volkswagen och Audi. Det som kan bli dyrt skulle vara ett kamremsbyte, vilket kan kosta runt 10 000 kronor.
För ett pris närmare 200 000 kronor kan du hitta en diesel Octavia med 184 hk. Bilen fungerar bra som dragbil och har trevliga tillval som gör livet som bilägare bara bättre. Om du istället söker en ny Skoda Octavia, så har Carup testat den nyaste generationen här.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.