Det har skrivits spaltmeter om olika rekord från Bugatti, SSC Tuatara och Hennessey. Men sanningen är att ingen kunnat slå det svenska superrekordet trots otaliga försök. Den 4 november 2017 uträttade Koenigsegg en bragd som står stått sig i snart sju år. Men kanske slås det snart – av Koenigsegg själva.
Koenigsegg flaggar för att de nu ska slå nytt världsrekord i högsta hastighet för produktionsbilar. Vad få vet är att deras eget sju år gamla rekord fortfarande gäller Den 4 november 2017 satte den svenska superbilstillverkaren Koenigsegg ett hastighetsrekord som ingen ännu lyckats slå. Då tog Koenigsegg Agera RS över titeln som världens snabbaste bil från Bugatti Chiron Super Sport.
På en avstängd bit motorväg i Mojaveöknen, cirka en timmes bilfärd väster om Las Vegas, lyckades Koenigseggs testförare Niklas Lilja sätta det nya hastighetsrekordet. Den genomsnittliga hastigheten blev otroliga 447,19 km/h. Sedan dess har många försökt men ingen lyckats ta hastighetsrekordet från svenska Koenigsegg.
Först ut med att försöka ta rekordet som världens snabbaste bil var Bugatti själva 2019 med Chiron Super Sport 300+. Trots att bilen lyckades uppnå en toppfart på 490,48 km/h godkändes inte försöket eftersom bilen endast körde i en riktning. Dessutom har bilen ifrågasatts för att vara en specialbyggd prototyp.
Sedan dess har även andra tillverkare gjort anspråk på rekordet. Den amerikanska superbilstillverkaren SSC försökte 2020 att ta det officiella rekordet från Koenigsegg men diskades likt Bugatti. SSC påstod att deras SSC Tuatara nådde en toppfart på 531 km/h, men efter att många experter ifrågasatt rekordets äkthet, erkände SSC till slut att man ljugit om hastigheten. SSC har sedan dess bara kunnat bevisa att man kört 474,75 km/h, men endast i en riktning. Dessutom är SSC Tuatara inte väglaglig, och finns fortfarande bara i ett exemplar.
En annan utmanare för rekordet var Hennessey Venom F5, som nådde en genomsnittsfart på 437 km/h under ett världsrekordförsök 2022. Hennessey har dock lovat att de kommer att göra ett nytt försök att slå Koenigseggs rekord senare i år och siktar på nå den magiska 300-mph/h gränsen, motsvarande 482,8 km/h.
– Jag älskar att Koenigsegg gör sig redo för höga hastigheter, jag hoppas att Bugatti också hoppar på tåget – det är rivaliteter som dessa som driver vår passion och får oss att sträva efter högre hastigheter, innovera mer och anstränga oss hårdare, säger Hennesseys grundare John Hennessey.
Efter år av omstridda försök från konkurrenterna, verkar det nu som att Koenigsegg själva kan vara närmast med att lyckas överträffa sitt eget superrekord. Med nya Koenigsegg Jesko Absolut vill Koenigsegg inte bara köra fortare än någon annan har gjort med en väglaglig bil, utan även reda ut alla oklarheter kring vem som har rekordet.
– Bugatti har bara kört i en riktning och med en bil i en specifikation som kunderna inte kan köpa. Även SSC:s rekord är satt med en bil som inte är homologiserad för vägbruk. Vårt rekord med Koenigsegg Agera sattes med en produktionsbil, och även det nya rekordförsöket kommer att göras med en serietillverkad Jesko helt godkänd för gatubruk, har Christian von Koenigsegg tidigare sagt till Carup.
– Såklart vill vi prata om toppfartsrekordet också och vi har gjort en hel del förberedelser. Nu är det upp till att få däcken godkända för denna hastighet så kommer vi att vara redo att köra inom en mycket snar framtid, säger Christian von Koenigsegg i samband med att Koenigsegg Jesko satte fyra nya accelerationsrekord på Örebro Flygplats.
LÄS MER:
Melker Rundén skriver om ekonomi och motornyheter på carup.se.