Ritad av Saabs designer – här är hemligheten bakom rekordbilen

Här är hemligheten bakom rekordbilen SSC Tuatara. 
Hyperbilen uppnådde inte sitt hastighetsrekord på 508,7 km/h enbart på grund av den galna motoreffekten 1750 hk. 
Hjärnan bakom bilen är Saabs tidigare designchef Jason Castriota. 

Förra helgen satte hyperbilen SSC Tuatara nytt världsrekord i hastighetskörning  efter att ha kört 508,7 km/h i snitt i två riktningar. Som snabbast kom bilen upp i 533, 7 km/h. SSC Tuatara raderade ut Koenigseggs gamla rekord på 449 km/h ur rekordböckerna. 

CarUp har kartlagt konstruktionen som gjorde det möjligt att förbättra världsrekordet med häpnadsväckande 60 km/h och spränga drömgränsen 500 km/h. Nästan vem som helst kan få fram en stor motor med galen effekt – men SSC Tuatara är mycket mer än så.

DESIGNEN. Med en dragkoefficient på 0,279 skär bilen genom luftströmmen och gör att luftmotståndet minimeras. Bakom formen på SSC Tuatara ligger Saabs tidigare designchef Jason Castriota. På bakskärmarna sitter två små vingar som stabiliserar bilen och gör att den går att manövrera i extrema farter. Stora luftintag på sidorna säkerställer att turboaggregaten får rätt kylning utan att bromsa luftströmmen för mycket. 

MOTORN. SSC Tuatara har en mindre V8 på 5,9-liter med dubbelturbo. Vid rekordet kördes bilen på E85, som gjorde att motorn lämnade 1750 hk, när den körs på vanlig bensin sjunker effekten till 1350 hk. 

VIKTEN. Effektförhållandet är otroliga 700 gram per hästkraft tack vare att bilen endast väger 1247 kg. För att spara vikt är både chassit och den platta karossen tillverkade av kolfiberlaminat. Ytterligare vikt sparas genom att även fälgarna är gjutna i kolfiber. 

DÄCKEN. Bilen kördes på Michelin Pilot Sport Cup 2s, samma däck som används till SSC:s kundbilar. Efter att ha testat däcken grundligt kunde SSC konstatera att de höll för högre hastigheter än vad de var godkända för. Samma däck användes hela dagen under rekordförsöken. Dock var däcken pumpade med kväve i stället för luft för att kunna höja däcktrycket. 

FÖRAREN. Oliver Webb har en mycket gedigen förarkarriär bakom sig, utan att ha nått de allra största serierna och arenorna. Webb handplockades för att han hade rätt inställning till utmaningar och en bred erfarenhet från många olika biltyper. Enligt Webb fanns det ännu mer att ge i bilen, men sidovindar hindrade honom från att köra fortare. 

ELDSJÄLEN. Den brinnande entreprenören och eldsjälen bakom SSC Tuatara är Jerod Shelby som grundade sitt företag efter att ha inspirerats av Koenigsegg och Pagani. I över tio år har han kämpat för att slå rekordet. Nu fruktar han att Koenigsegg ska ta tillbaka det med Jesko. 

– Jag respekterar verkligen Christian von Koenigsegg. Han är en innovatör och jag gillar att han pushar teknologin inom alla bilens områden. Deras senaste modell Jesko har den bästa chansen att slå oss, och är mest lik Tuatara. Jag tror att någon kan köra över 560 km/h om fem år, säger Jerod Shelby till Car Throttle.

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester