Klart idag: Nya bilarna i F1 blir mindre och lättare

Nu är det klart exakt hur bilarna i Formel 1 kommer att förändras. Från 2026 blir F1-bilarna lättare, mindre och får mindre downforce. Dessutom blir V6-motorerna svagare och elmotorerna mer kraftfulla. Förarna får en unik override-funktion när de ska köra om.
– Vi tror att racingen kommer att bli mycket mer spännande, säger Nikolas Tombazis, FIA:s direktör för ensitsig racing. 

Från 2026 kommer Formel 1 att genomgå en smärre revolution. Under torsdagen släppte FIA bilder och alla detaljer på hur de nya bilarna kommer att bli. Till att börja med blir de 30 kg lättare, samtidigt som aerodynamiken förändras för att ge mindre downforce och lägre luftmotstånd på rakorna. Ett nytt elektriskt hjälpsystem ersätter dagens DRS-system. 

Storleken på F1-bilarna minskas också ner. De får hela 20 centimeter kortare hjulbas och blir 10 cm smalare. Den nya bilen kallas för ”nimble car” då många anser att dagens bilar får för stora och tunga för att ge bra racing. De nya reglerna är också en anpassning till de nya motorer som gör på miljöbränslen som kommer 2026. 

Formel 1-bilarna får också en annorlunda aerodynamik jämfört med idag. Framvingen blir smalare och bakvingen mer boxig. FIA har släppt ett antal bilder med exempel på hur bilarna kan komma att ut. Tack vare, eller på grund av, förändringarna så ska bilarna få 30 procent mindre downforce, vilket ska skapa lägre hastigheter i kurvorna och mer spänning i racen. Bilarnas luftmotstånd blir dock 55 procent lägre, så räkna med högra hastigheter på rakorna. 

De nya reglerna tillåter också en aktiv aerodynamik, som gör det möjligt för förare att växla från en inställning med hög downforce till en inställning med låg drag med en knapptryckning. Pirelli utvecklar nya däck  som kommer att vara 25 mm smalare fram och 30 mm smalare bak, planen är dock att bibehålla dagens greppnivå. 

Dagens DRS-system för omkörningar skrotas och får ett nytt system med en boost-funktion som kallas Manual Override. Bilarna ska även framöver ha V6-turbohybrider, men den nya generationen motorer drivs på syntetiska bränslen. Kraften från elsystemet ska bli tre gånger högre än idag. Energiåtervinningen från turbon försvinner. 

V6-motorernas kraft kommer att minskas med cirka 200 hästkrafter, medan elmotorerna ska kunna ge hela 350 kW, 230 kW mer än idag. Tanken bakom förändringarna är att skapa bilar som skapar mer dynamisk racing. En finess är att det elektriska boost-systemet på en ledande bil börjar tappa kraft vid 290 km/h och når noll vid 355 km/h, medan en jagande bil kan få full elektrisk kraft ända upp till 337 km/h. 

– För att hjälpa omkörningen kommer vi att tillåta bilen bakom att använda mer elektrisk energi under en viss del av tiden under det varvet. Är jag tillräckligt nära en annan bil, får jag en extra mängd energi för det där varvet, som jag kan använda hur jag vill. Den extra mängden energi är definierad och det kommer att ge den energikicken för att så småningom ge följande bil en chans att köra om i slutet av rakan, säger FIA:s tekniska direktör Jan Monchaux.

F1-stallen får inte börja utveckla aerodynamiken hos den nya bilarna förrän den 1 januari 2025. Men så fort reglerna är klubbade i slutet av juni kan den mekaniska utvecklingen startas. 
– En betydande del av dessa regler har involverat att tänka på fansen. Vi tror att racingen kommer att bli mycket mer spännande och mycket närmare mellan bilarna, säger Nikolas Tombazis, FIA:s direktör för ensitsig racing. 

Förarskickligheten kommer att bli ännu mer utslagsgivande när bilarna förändras. 
– Vi förväntar oss att bilar fortfarande kommer att vara mycket utmanande att köra, det kommer att bli lite mindre downforce på bilarna, det kommer att finnas några fler saker att ta hand om för förarna.

Fakta om nya Formel 1-bilarna

– Konceptet “Nimble car” i 2026 års tekniska föreskrifter syftar till bättre racing
– 2026 bilar kommer att vara 30 kg lättare än nuvarande generations F1-bilar vilket förbättrar effektiviteten och väghållningen
– En ny kraftenhet bygger på världens mest effektiva motorer med nästan 300 % mer batterikraft.
– Aktiv aerodynamik bir tillåten. 
– Ökade omkörningsmöjligheter genom nytt manuellt läge som ger mer elkraft för följande bil.
– Sex motortillverkare i Formel 1 från 2026: Ferrari, Mercedes, Alpine, Honda, Audi och Red Bull Ford Powertrains.
– Från 2026 ska bilarna köras på 100 % hållbart bränsle
– Förbättrad säkerhet genom starkare strukturer och ännu tuffare tester
– Reglerna ska nu officiellt ratificeras av World Motor Sport Council den 28 juni.

Motorer

– Medan effekten som härrör från V6-motorn sjunker från 550-560kw till 400kw, ökar den elektriska effekten från 120kw till 350kw – en nästan 300% ökning av elkraften. Prestanda bibehålls därför samtidigt som hållbarheten höjs ytterligare.

– Dessutom fördubblas mängden energi som kan återvinnas under inbromsning, vilket resulterar i en total återvinningsbar energi på 8,5 MJ per varv.

– Ett manuellt over-boost-läge har inkluderats för att skapa förbättrade omkörningsmöjligheter. Medan utbyggnaden av en ledande bil kommer att avta efter 290 km/h och nå noll vid 355 km/h, kommer följande bil att dra nytta av MGUK Override som ger 350 kW upp till 337 km/h och +0,5 MJ extra energi.

Chassi 

– Designad för att vara mindre och lättare än den nuvarande generationen bilar, har dimensionerna på bilen ändrats för att följa konceptet “nimble car”. Hjulbasen sjunker från maximalt 3600mm till 3400mm, medan bredden har minskat från 2000mm till 1900mm. Den maximala golvbredden kommer att minskas med 150 mm.

– Viktminskning har varit ett nyckelmål och 2026 bilar kommer att ha en minimivikt på 768 kg – en minskning med 30 kg jämfört med sina motsvarigheter från 2022. Detta består av 722 kg bil och förare + 46 kg uppskattad däckmassa.

– Downforce har minskat med 30 % och drag med 55 %.

– Den 18-tums hjulstorlek som introducerades 2022 behålls, även om bredden på framdäcken har minskat med 25 mm och de bakre med 30 mm men med minimal greppförlust.

Aerodynamik 

– 2026-bilarna kommer också att dra nytta av helt nya Active Aerodynamics-system. Systemet, som involverar rörliga främre och bakre vingar, kommer att resultera i högre kurvtagningshastigheter med standard Z-läge utplacerat. På raksträckor kommer förare att kunna byta till X-läge, en konfiguration med låg dragkraft utformad för att maximera hastigheten i rak linje.

– En treelements aktiv bakvinge kommer att antas, medan den nedre balkvingen har tagits bort och gavelplåtar har förenklats.

– Den främre vingen kommer att vara 100 mm smalare än för närvarande och kommer att ha en aktiv flik med två element.

– I motsats till de nuvarande bilarna kommer framhjulshus att tas bort.

– Bilarna kommer att ha ett delvis plant golv och en diffusor med lägre effekt.

Säkerhet 

– FIA:s rigorösa strävan efter säkerhet upprätthålls i 2026 års Formel 1-regler.

– Reviderade regler för frontkollision introducerar en tvåstegsstruktur för att undvika incidenter de senaste åren där frontkollisionsstrukturen (FIS) har gått sönder nära överlevnadscellen efter en första kollision och lämnat bilen oskyddad för en efterföljande kollision.

– Sidointrångsskyddet har utökats. Den nya specifikationen ger ett förbättrat intrångsskydd runt sittbrunnen och mer än fördubblar skyddet från sidan av bränslecellen. Dessutom kommer det förbättrade intrångsskyddet att uppnås utan att öka vikten.

– Rullbågens belastning har ökats från 16G till 20G i linje med andra enkelsitsiga formler och testbelastningen ökat från 141kN till 167kN.

– Bakre vinglyktor kommer att vara homologerade och betydligt mer synliga/ljusa än nuvarande. Sidosäkerhetsljus kommer att införas för en bil som stannat över banan.

Hållbarhet 

– Från 2026 kommer Formel 1-motorerna att drivas på helt förnybart bränsle.

– Det här bränslet kommer att vara “drop-in”, vilket innebär att det kan användas i nästan alla förbränningsmotordrivna fordon, vilket erbjuder en potentiellt spelförändrande lösning för växthusgaser inom transportsektorn. 

– Reglerna för 2026 är i linje med FIA:s mål att nå netto noll koldioxid till 2030.
KÄLLA: FIA
LÄS MER: