Klart i dag: Så ska VW spara 111 miljarder kronor

Nu är Volkswagens enorma sparpaket på 111 miljarder kronor till 2026 spikat. Anställda äldre än 57 år ska få gå i pension. Dessutom kortas utvecklingstiden på nya bilar ner till tre år – och färre prototyper ska byggas. 

Volkswagen måste spara enorma pengar för att klara den kostsamma övergången till elbilar. Märkeschefen Thomas Schäfer har uttalat ord som ”Taket brinner” och att ”Volkswagen inte längre är konkurrenskraftiga”. När Carup intervjuade Thomas Schäfer berättade han att vi nu är i den svåraste perioden av expansionen inför övergången till elbilar. Han berättade också att efterfrågan på elbilar är svag i hela Europa.

Företaget ska därför spara 111 miljarder kronor fram till 2026 för att nå lönsamhetsmålet på 6,5 procent. Volkswagen har nu offentliggjort hur det ska gå till. Företaget ha totalt anställningsstopp och personal födda före 1967 kommer att erbjudas att gå i förtidspension. Inga nya anställda får heller gå vidare till den dyra lönegruppen Tarif Plus. 

Utvecklingstiden för nya modeller ska kortas ner från 50 månader till 36 månader, enbart detta kommer att spara 11 miljarder kronor. Dessutom kommer Volkswagen att bygga hälften så många prototyper för testning av nya modeller, detta ska spara över fyra miljarder kronor per år. Volkswagen påstår att kvaliteten inte blir lidande. 

Andra besparingar som görs är bättre inköp som ska spara 3,3 miljarder per år, större vinster på eftermarknad ska ge 2,6 miljarder kronor per år. Dessutom ska effektivare produktstider ge 2,2 miljarder kronor per år. 

– Detta är avgörande för att vi ska klara den allt hårdare konkurrensen i extremt utmanande marknadsförhållanden, säger Thomas Schäfer i ett uttalande. 
LÄS MER: