Volkswagens elbilsprojekt Trinity blir försenad med sex år på grund av låg elbilsefterfrågan och instramningar hos koncernen, rapporterar Handelsblatt. Samtidigt varnar insiderkällor till den tyska tidningen om problem med mjukvaruutvecklingen och en potentiell flaskhals i produktionen. Uppskjutningen till 2032 innebär den största förseningen i Volkswagens historia.
Volkswagens kommande elbilsprojekt Trinity är tänkt att utmana Tesla och ska byggas på den nya, otroligt skalbara SSP-plattformen, som bland annat ska erbjuda autonom körning på nivå 4. Enligt en rapport från den tyska tidningen Handelsblatt som bygger på företagsinterna källor kommer bilen inte gå i produktion förrän 2032, vilket skulle innebära en försening på sex år.
Uppskjutningen av Trinity-projektet påverkar flera andra planerade elektriska modeller från Volkswagen som också kommer byggas på SSP-plattformen. Handelsblatt menar att den nya elektriska Golfen, internt kallad ID.Golf, kommer bli senarelagd och bör komma ut på marknaden hösten 2029. Enligt rapporten kommer även efterträdaren till nuvarande ID.4 och ytterligare en elektrisk SUV att gå i produktion senare än planerat.
Förseningarna beror på den låga efterfrågan på elbilar och de åtstramningar som inletts hos Volkswagen. Men enligt den tyska tidningen uttrycker insiders oro över mjukvaruutvecklingen och att det finns risk för att detta kan bli en ny flaskhals. Biltillverkaren har tidigare haft stora problem med detta, bland annat i form av mjukvarusystemet Cariad.
Volkswagen har tidigare varit tvungen att skjuta upp lanseringen av viktiga elmodeller flera gånger tidigare på grund av just Cariad. Exempel på detta är Audi Q6 e-tron och elektriska Macan som lanserades i år efter en försening på nästan tre år. Uppskjutandet av Trinity-projektet är dock den mest omfattande förseningen någonsin i Volkswagen-koncernen.
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]