Katalysatorstölderna har ökat med 10 000 procent på två år, enligt ny statistik från If. Den som drabbas kan få vänta i månader på att få bilen lagad.
– Det har gått så långt att kön för att få en stulen katalysator utbytt kan vara uppemot ett halvår. Många drabbas gång på gång. Så här kan det inte fortsätta, säger Ifs utredningschef Ann Hassel Tano.
Bilbrottsligheten i Sverige är betydligt högre än i våra grannländer. Polisen uppskattar att 90 procent av bil- och bildelsstölderna utförs av internationell, organiserad brottslighet. En ny rapport från IF visar att katalysatorstölderna fortsätter att öka dramatiskt. På två år är ökningen 10 000 procent. Sverige är nu ett av de värst drabbade länderna i världen. Efter att ha minskat i tio år vänder antalet bil- och bildelsstölder uppåt. På två år har det sammanlagda antalet brott ökat med 11 procent.
Antalet helbilstölder fortsätter att minska, men andelen bilar som aldrig återfinns ökar. 24 procent av de stulna bilarna under 2021 hittades aldrig. Det rör sig ofta om dyra bilar som sannolikt försvinner utomlands.
Den som har en elbil klarar sig bättre, än så länge ratar tjuvarna elbilar nästan helt.
– Den politiska enigheten om att bilstölderna måste lösas är grundmurad. Ändå händer ingenting, säger Ann Hassel Tano. If vill nu att tullen bör få ett tydligt uppdrag att granska utgående gods.De vill också licensbelägga tillgång till bilregistret, och börja registrera slagningar i systemet.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter