Billiga elbilar skrällde stort i det internationella räckviddstestet. Tesla var däremot en av testets största besvikelser.
Varje år utför en europeisk jury ett stort test på elbilar som kallas för Ecobest Challenge. I årets upplaga deltog 15 elbilar som säljs i Europa och kostar mindre än 725 000 kronor. Testet utfördes vid racingbanan Vairano utanför Milano, på en särskild rutt som simulerade verklig körning: 55 procent motorväg, 25 procent landsväg och 20 procent stadstrafik.
15 journalister från den europeiska expertorganisationen Autobest agerade förare i testet. För att öka rättvisan bytte de bil var tredje mil. Alla bilar startade samtidigt och kördes sedan tills de dog. Temperaturen under testet låg mellan 22 och 26 grader Celsius.


En viktig del av testet var att mäta hur långt bilarna faktiskt kunde köra jämfört med sin officiella WLTP-räckvidd. Här dominerade de mindre och billigare modellerna. Leapmotor T03 vann och lyckades överträffa sin WLTP-räckvidd med 9,4 procent. Den kördes totalt 29 mil. På andraplats kom Dacia Spring, som nådde 22 mil, vilket är 97,3 procent av WLTP-räckvidden. Duon är två av Europas billigaste elbilar.
Överraskande nog kom Tesla Model 3 Long Range sist i testet. Teslan tog sig 54 mil, vilket endast är 77,5 procent av elbilens WLTP-räckvidd. Näst sist kom Audi A6 Sportback e-tron, som bara lyckades ta sig 79,4 procent av sin uttalade räckvidd. Däremot var det Kia EV3, Teslan och Audin som tog sig längst totalt i testet. De lyckades alla köra mer än 50 mil.


– Jämfört med förra upplagan visar 2025 års Ecobest Challenge på tydliga framsteg inom alla områden. Resultaten är kanske inte spektakulära men en viktig förändring har skett: flera av årets deltagare är små och prisvärda modeller. Elbilen håller på att bli tillgänglig för alla och det är avgörande för en verklig revolution kan inte förbli ett privilegium för en elit, säger Alessio Viola, som är vice ordförande i AUTOBEST-juryn som arrangerade årets Ecobest Challenge.
I en annan del av årets Ecobest Challenge testade man hur fort det gick att snabbladda de urladdade elbilarna. Man tog tid på hur fort det gick att fylla elbilen från 20 procent till ytterligare 10 mils körning. Det testet vann Audi A6 Sportback e-tron, som lyckades ladda på sex minuter. Tvåa kom Skoda Elroq på åtta minuter, och tredjeplatsen delades mellan Tesla Model 3 och Kia EV3, som krävde nio minuter.
– Även om elbilen är en revolution sker dess utveckling mer som en evolution. Förbättringarna är ständiga och uthålliga men sker i små steg. Det kan upplevas som frustrerande men vi får inte glömma att det tog över ett sekel att ge bilen det utseende och den teknik vi har i dag, avslutar Alessio Viola.
Så lång räckvidd hade 15 nya elbilar i sommartemperatur
Modell | Resultat | Räckvidd i testet | WLTP-räckvidd | Hur lång tid det tog att snabbladda 10 mil efter 20 procent |
Leapmotor T03 | 109,3% | 290 km | 265 km | 20 min |
Dacia Spring | 97,3% | 219 km | 225 km | 32 min |
---|---|---|---|---|
Mini Aceman E | 92,4% | 278 km | 301 km | 17 min |
Fiat Grande Panda | 91,9% | 294 km | 320 km | 17 min |
Citroen e-C3 | 91,6% | 293 km | 320 km | 16 min |
Skoda Elroq 85 | 90,2% | 487 km | 540 km | 8 min |
Opel Frontera GS | 89,9% | 275 km | 306 km | 17 min |
Hyundai Inster | 87,8% | 316 km | 360 km | 15 min |
BYD Dolphin Surf | 87,7% | 272 km | 310 km | 20 min |
Peugeot e-3008 GT | 85,3% | 451 km | 529 km | 14 min |
Renault 5 E-Tech Electric | 84,4% | 346 km | 410 km | 15 min |
Kia EV3 LR | 82,8% | 501 km | 605 km | 9 min |
Ford Puma Gen-E | 80,9% | 295 km | 364 km | 14 min |
Audi A6 Sportback e-tron Per | 79,4% | 556 km | 700 km | 6 min |
Tesla Model 3 LR RWD | 77,5% | 544 km | 702 km | 9 min |
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.