Beskedet om att Volvo Cars ska dra sig ur utlöste ett börsras i Polestar. Aktien föll med 16% i New York inatt. Nu måste vd Thomas Ingenlath hitta externa finansiärer som vill gå in med 14 miljarder kronor i det krisande bilmärket.
– Vi förväntar oss inte att det ska komma från ägarna, utan letar extern finansiering. Det är fortfarande ett finansieringshål, säger vd Thomas Ingenlath till Dagens Industri.
Igår kom beskedet om att Volvo Cars ska släppa sitt ansvar för att täcka Polestars enorma finansieringsbehov. Volvo Cars äger 49,5 procent av det blödande elbilsmärket. Aktierna i Polestar kan nu komma att skänkas bort till Volvos aktieägare.
Beskedet utlöste ett börsras i Polestars aktier på Nasdaqbörsen i New York. Polestar rasade med nära 16 procent till det nya bottenrekordet 1,83 dollar. Bolaget har tidigare officiellt meddelat att de behöver ytterligare 14 miljarder kronor för att överleva fram till att kassaflödet ska vara positivt nästa år. Det har inte varit uttalat varifrån ytterligare finansiering ska komma, många har tolkat det som att Volvo Cars hade behövt gå in med mer pengar.
Nu framstår det mer tydligt som att de pengarna varken kommer att komma från Volvo Cars eller moderbolaget Geely. Vd Thomas Ingenlath säger till DI att Polestar blir starkare genom att Volvo klipper navelsträngen, men bekräftar samtidigt att de måste jaga nya ägare som kan hosta upp 14 miljarder kronor.
– Vi förväntar oss inte att det ska komma från ägarna, utan letar extern finansiering. Det är fortfarande ett finansieringshål, säger vd Thomas Ingenlath till Dagens Industri.
För Polestar är därmed framtiden osäkrare än någonsin tidigare. Få externa investerare torde stå i kö för att betala miljarder för att finansiera bilar i ett företag som utvecklas av Geely och byggs på löpande räkning i Volvos och Geelys fabriker. Samtidigt ska nya köpare tryggas att köpa märkets nya modeller som idag visas upp på elbilsmässan i Stockholm.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter