Nu försöker IF Metall slå ut Sveriges största laddnätverk. Sekos elektriker tas ut i strejken mot Tesla och får inte längre underhålla eller ansluta Teslas laddstationer. Åtgärden kommer att slå mot elbilister från alla bilmärken.
Strejken mot Tesla har snart pågått i fyra månader. Häromdagen framkom att det skulle vara 44 heltidstjänster på verkstäderna som strejkar, en siffra facket säger sig vara besviken med. Tesla uppger dock att det är mindre än 10 procent av 300 anställda som strejkar. Nu gör IF Metall ytterligare en upptrappning och tar ut Sekos elektriker i sympatistrejk.
Sekos medlemmar kommer inte längre att underhålla eller ansluta nya laddstationer åt Tesla. Sympatiåtgärderna innebär blockad av arbete med projektering, beredning, nyanslutningar, nätutbyggnad, service, underhåll och reparationer av Teslas samtliga laddstationer i Sverige. De nya stridsåtgärderna kommer att träda ikraft den 4 mars 2024 kl. 01:00.
– Den strid som nu IF Metall tar är viktig för hela den svenska kollektivavtalsmodellen. Därför har vi valt att lägga ännu ett sympativarsel och öka trycket på Tesla, säger Sekos förbundsordförande, Gabriella Lavecchia.
Tesla Supercharger-nätverk är störst i Sverige och används av bilister i alla elbilar. Tesla har över 1100 snabbladdare på 80 platser runt om i Sverige.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter