En populär bilmotor har drabbats av stora problem. Den trecylindriga motorn med blöt kamrem som använts i Peugeot, Opel och Citroën riskerar att haverera. I Tyskland får nu kunder 10 års garanti på motorerna – och en speciell online-plattform har införts för drabbade ägare.
Stellantis Puretech-motorer hyllades och utsågs till Årets Motor flera år i rad av olika experter. De trecylindriga motorerna med 1,0- och 1,2-liters slagvolym blev kända för att vara både ekonomiska och kraftfulla på samma gång, vilket gjorde dem väldigt populära. Motorerna utrustades i olika modeller från Peugeot, Opel och Citroën.
Men trots hyllningarna skulle det snart visa sig att Puretech-motorernas design inte var helt klockren. Motorn har en speciell typ av kamrem som går i olja, vilket är en design motorn delar med Fords Ecoboost-motor. Denna design har också gjort att båda dessa motortyper ofta går sönder tidigt på grund av problem med den speciella kamremmen, uppger Auto Motor und Sport.
Även om bilägarna följer underhållsintervallerna är det vanligt att kamremmen får otillräckligt med olja, vilket leder till stora problem och i värsta fall att motorn havererar helt. Det är dessutom dyrt att byta ut kamremmen.
Stellantis har känt till problemet länge och i de nyare Puretech-motorerna har kamremmen bytts ut mot en kamkedja i stället. Detta är dock ingen större tröst för alla bilägare som har en bil med de gamla Puretech-motorerna. Men i mars 2024 valde Stellantis att förlänga sin garanti med tio år på de tidigare generationerna av PureTech-motorer på grund av problemen, skriver tyska Auto Motor Sport.
Bilkoncernen har dessutom lanserat en webbsida som ska underlätta livet för drabbade kunder. Via hemsidan ska kunder kunna skicka in sina anspråk och nödvändig dokumentation “i en snabb och användarvänlig onlineprocess”, enligt Stellantis. Till en början kommer tjänsten enbart att finnas tillgänglig i Frankrike och Spanien, men även snart i Tyskland.
Det är okänt hur många av de aktuella motorerna som finns i svenska bilar och om garanti kan bli aktuell i Sverige. Carup försöker få svar från importören.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.