I en övergiven gruva hittas några av de mest ikoniska Volkswagen-klassiker man kan tänka sig. Bubblor, de första Golf-modellerna, Passat, Polo och många fler hittas gömda i de gamla gruvgångarna.
Efter timmar av vandrande i den enorma, becksvarta, övergivna gruvan i Schweiz som dessutom verkar vara full av återvändsgränder, hittar de till sist spår av däck i den grova stenen. De följer den enda ledtråden de tilldelats och möts till slut av en liten ljusblå Bubbla, parkerad bakom en orange järndörr. Bilen är sliten men ser inte alltför moloken ut. Däcken är punkterade och invändigt är den ganska smutsig, men det kunde varit värre. På vindrutan baktill sitter ett klistermärke från en camping med årtalet 1994.
Upptäckarna söker sig längre in i grottan. De passerar vad som ser ut att vara en hel rad av bilar innan de stannar till en stund. De har hittat en Golf 2 Plus Ultra, en modell endast tillägnad den schweiziska marknaden och en i dag riktigt sällsynt sådan. Upptäckarna förvånas över att bilen har en vignette från 2018 (ett sorts tillstånd) och inser att bilen inte stått här i flera decennier som de trodde från början.
Det verkar som att folk varit där och slaktat bilarna på delar, konstaterar de, när de finner en gullackad Volkswagen Polo C. Upptäckarna drar slutsatsen att bilarna förmodligen tillhör ett museum eller något liknande, och att man placerat bilarna här på grund av att man inte har utrymmet. Om det är fallet går det sannerligen att ifrågasätta deras val av plats med tanke på att nästan alla är fullständigt invaderade av mögel.
De går vidare in i grottan. De hittar en oerhört fin grupp veteran-Bubblor i en mängd olika färger. Dessvärre är de flesta prydda av mögel och rost men många av dem har nyckeln i bilen. De hittar en röd variant i serien 1302. När den tillverkades i början av 1970-talet hade Volkswagen med sina Bubblor precis gått om Fords T-modell, i flest tillverkade bilar. Det nya med 1302-serien var ett större bagageutrymme framtill. 1972 kom 1303-serien med panorama-vindruta och helt ny instrumentbräda, den var också aningen rymligare. Tyvärr är den 1303-varianten som hittas nere i grottan ordentligt prydd i mögel.
I Golf-väg finns det hur mycket som helst. Från 70-talet hela vägen fram till 90-talet. Både typ 1, 2 och diverse specialer. Fullkomligt himmelrike för den som gillar en av världens mest sålda och tongivande bilmodeller. Banbrytande när det begav sig år 1974, och den lilla kompaktmodellen, som var namngiven efter Golfströmmen, tog världen med häpnad.
Dessvärre ser det ut som att de flesta nere i gruvan saknar väldigt mycket delar och samtliga ser ut att gå ett väldigt dystert öde till mötes. Var gruvan finns och vilka som parkerat bilarna där, mot bättre vetande får vi hoppas, framgår inte. Klart är i alla fall att om ingen gör något inom en snar framtid kommer bilarna att se ut som de drabbats av en zombieapokalyps, om de inte redan gör det.
LÄS MER:
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.