Superhäftiga Bubblan från 1954 säljs: “I bästa skick”

I år fyller Volkswagens folkkära folkvagn 75 år och intresset för de gamla Bubblorna är fortsatt högt. Just nu säljs ett ovanligt fint exemplar av VW Typ 1 som totalrenoverats och som bara haft fyra ägare sedan ny.
– Allt är i toppskick, skriver auktionsfirman.

Nu i juli är det 75 år sedan den allra första Folkvagns-Bubblan kom till Sverige. Det var den 14 juli 1948 som fyra bilar anlände med en färja till Helsingborg. Deras tyska förare hade kört bilarna ombord, slagit av motorerna och lämnat nycklarna. På den svenska sidan stod fyra chaufförer från Scania-Vabis som väntade på de små bilarna.

De fyra första helt nya Volkswagen-Bubblorna i Sverige kördes från Helsingborg upp till generalagenten i Södertälje. Resan var inledningen på en framgångssaga som i år firar 75 år. Just nu finns ett helrenoverat exemplar av den ikoniska bilen till salu på Bilweb Auctions, närmare bestämt en Volkswagen Typ 1 1200 från år 1954.
– Inga anmärkningar, allt är i toppskick, och imponerande dokumentation medföljer också, skriver auktionsfirman om bilen. 

Denna bil köptes av första ägaren 1954, uppenbarligen gillade personen sin Bubbla, som inte såldes igen förrän 2001. Andra ägaren, bosatt norr om Örebro, valde att helrenovera bilen. Detta trots att den redan var i bra skick, men han ville ha den perfekt. 

Trösklar och värmekanaler byttes och allt lackades i delar. Sedan köptes eller renoverades alla detaljer och till det en ny inredning med mattor, dörrsidor och klädsel i originalutförande. Bilen lackades i originakulören, Texas Brown, som var en av de första metalliclackerna på VW Typ 1 och som bara gick att få på exportmodellen till USA. Sidorna lackades i en annan beige kulör som man kunde beställa på cabrioleterna vid denna tid. 

Bilen har sedan fått tidstypiska tillbehör påsatta som koffert-hållare, flaskhållare bak och extralampor i stötfångaren. Även en ny ratt i trä med Wolfsburgs stadsvapen är påsatt.
– Fin och påkostad inredning i originalutförande. Mattor och klädsel är nytt från dyraste tyska leverantören och passformen är mycket bra, skriver Bilweb Auctions.

Bilweb Auctions skriver också att det här är den mest påkostade tidiga Bubblan de sett, och de bedömer att kostnaden för renoveringen av Bubblan varit mer än 300.000 kr, förutom arbetstiden. 

De delar som är utbytta till nya följer också originaldelarna med. Bland annat är registreringsskyltarna ändrade för att ha ett äldre och mer tidstypiskt utseende. Motor och bromsar är också renoverade. Rent tekniskt beskrivs bilen som en fröjd att köra, bilen startar lätt och går fint och att motorn ger ifrån sig ett bra ljud. Eftersom den här Bubblan är betydligt mer än 50 år är den både skatte- och besiktningsbefriad.

Vid renoveringen så renoverades även hastighetsmätaren och eftersom allt blev antingen iordninggjort eller bytt så nollades även kilometerräknaren. Bilen har efter renoveringen bara gått lite drygt 300 mil. Innan renoveringen uppskattar auktionsfirman att bilen hade rullat mellan 15 – 20 000 mil.
– Supercool bil i bästa skick, skriver auktionsfirman om bilens helhetsintryck. Denna Volkswagen Typ 1 är just nu uppe i 110 000 kronor och auktionen avslutas den 20 juli klockan 10:10. Det uppskattade värdet ligger mellan 210 – 250 000 kronor. 

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester