Den var världens snabbaste bil när den kom 1991. Ändå hamnade 10 stycken Jaguar XJ220 ståendes i en strutslada. När bilarna hittades var de täckta med damm och fågelskit.
Jaguar XJ220 visades för första gången 1988. Namnet kom efter det tänkta toppfarten på 220 mph, 354 km/h. Prototypen hade en V12-motor på 6,2 liter och 500 hästkrafter. Bilen fick snabbt 350 förbeställningar trots att bara 220 bilar skulle byggas.
Men när bilen väl kom 1991 var det lågkonjunktur och många av köparna som beställt den på spekulation försökte avbeställa bilen eller sålde den vidare med stor förlust. Den färdigA bilen blev heller inte vad prototypen utlovat. Ändå hade priset höjts från 361 000 pund till 403 000 pund. V12:an var utbytt mot en turboladdad sexa från rallybilen MG Metro 6R4. Toppfarten blev ändå 343 km/h, vilket gjorde XJ220 till världens snabbaste bil under ett år, fram tills att McLaren F1 gjorde sitt intåg på scenen. Totalt tillverkades 281 exemplar.
Ett tiotal bilar skeppades över till USA för att tävla i The Fast Master Series, där bilarna kördes av entusiastiska amatörförare, berättar Mr JWW i en ny Youtubefilm.
– De bara kastade ut 10 eller 11 av bilarna på en bana och satte massor av ivriga förare i bilarna. Vilken galen grej, det var i grunden en vägbil med några saker finjusterade, uppger personen som hittade bilarna, säger XJ220-gurun Justin Law.
När serien var slut togs de kantstötta och hårt använda bilarna tillbaka till Storbritannien. De togs hem till Tom Walkinshaw som varit med och utvecklat Jaguar XJ220 och även är känd för att ha tagit fram Volvos BTCC-bilar i form av 850 kombi och S40. Tom Walkinshaw var även strutsuppfödare och XJ220-bilarna placerades i hans strutslada.
Där stod de ända fram till 1995 när Don och Justin Law fick höra talas om bilarna och tog kontakt med Tom Walkinshaw.
– Vi fick reda på att bilarna fanns i ett skjul täckta av damm. Vi pratade med en av våra kunder och gjorde affär. Vi samlade in dem alla och en del hade delar borttagna och andra hade skador på karossen. Vi började reparera dem, berättar Justin Law.
Vissa bilar fick behålla sitt racingstuk, medan andra blev gatanpassade XJ220 igen. Bilarna räddades och lever vidare än idag. Den aktuella bilen i filmen har precis sålts vidare till en ny lycklig ägare.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter