Hittad bakom gamla datorer – Mercedes värd 70 milj blev som ny

En extremt ovanlig och värdefull Mercedes-Benz 300 SL hittades under gamla datorer efter 40 år i ett garage. Bara 29 exemplar finns av den ikoniska Måsvingen i aluminium. Nu har bilen renoverats till ett perfekt nyskick och är värd 70 miljoner kronor. 

Tom Welmer fick en Mercedes 300 SL i present av sina föräldrar 1955. I början av 70-talet gick bilen sönder och parkerades i ett garage. Någon gång hade han tänkt att rusta upp bilen. Men som det så ofta gör med gamla bilar stannade projektet upp, och bilen blev stående i garaget. Mer och mer bråte ställdes ut i garaget, och bilen täcktes av gammal datorutrustning. 

Till slut fick bilrenoveraren Rudi Koniczek under 2011 höra talas om bilen som fanns i Santa Monica, Kalifornien. Det tog Rudi och två medhjälpare två långa arbetsdagar att plocka bort alla gamla datorer så att de kunde komma åt och titta vad det var för bil. Med en magnet kunde Rudi bevisa att detta var en mycket ovanlig Mercedes. 

Täckt under ett tjockt lager av smuts och damm fanns en av de ovanligaste Mercedes-bilar du kan tänka dig, en Mercedes 300 SL Måsvinge från 1955,  i en specialversion av aluminium. Endast 29 exemplar tillverkades och chassinumret visade att detta var bil nummer 21.  Mercedes 300 SL Alloy hade en kaross helt i aluminium, en starkare sexcylindrig motor, kraftigare bromsar, speciella fälgar med navbult och rutor i plexiglas. 

Tom Welmer sålde bilen till Rudi Koniczek för ett antal miljoner kronor. Han sålde den i sin tur till en kund och påbörjade en stor renovering av den extremt sällsynta Mercedesen. Efter att ha passerat genom flera händer såldes bilen ungefär tio år senare till en tysk köpare – som hade stora synpunkter på renoveringen. Enligt tyskarna var allt dåligt gjort och måste göras om. 

– Den hade många brister, så det fanns faktiskt så mycket att göra att det fick göras på nytt igen och återställas till dagens standard. Bilen kom till oss och vi fick en tidsgräns på cirka ett år, säger Hans Kleissl på HK Engineering i en ny film som publicerats på Youtube. 

De gick på tyskt vis grundligt till väga. All lackering togs bort från aluminiumkarossen. Enligt tyskarna kom många saker som inte var bra fram. Bland annat var taket i aluminium relativt mjukt. 
– Föreställ dig, hela bilen är gjord av aluminium även taket där dörrarna är hängda. En aluminiumbil är inte så stabil som en plåtbil och där var plåten redan så tunn. Vi fick delvis byta ut och förstärka. Karossen var riktigt taskig, berättar Hans Kleissl. 

Det tog mer än tre månaders arbeta att göra klart karossen, alla detaljer med mellanrum och passningar gjordes perfekt. Även chassit renoverades ner till minsta detalj, och varje rör och balk som satt någon millimeter fel justerades innan karossen lyftes på. 

Den speciella raka sexan gick väldigt bra, men tyskarna upptäckte att det fanns några små vibrationer. De som renoverade den tidigare hade glömt att balansera vevaxeln, påstår tyskarna. De rev därför ner hela motorn och byggde upp den igen, och nu går den perfekt.
LÄS MER: Läkarens Lamborghini  Countach stod i åratal i garaget på ön

Sedan var det dags för lackering, och målet var att kunna lackera den tunt och att det inte skulle finnas något spackel på aluminiumkarossen. Det tog cirka två månader i lackeringsverkstaden innan tyskarna var nöjda. Därefter var det dags för sadelmakaren att göra sitt. De tyska renoverar var inte nöjda med den tidigare renoveringen, då de använt äkta läder, men i original ska bilen ha konstläder. 

– Efter avslutat sadelarbete den kom sedan till verkstaden slutmontering där alla delar redan finns på hyllorna. Slutmonteringen tog fyra veckor, säger Hans.

Även om vi inte vet hur bilen såg ut när den kom till Tyskland får renoveringen sägas ha gett ett fantastiskt resultat. Bilen är så otrolig fin att Hans Kleissl blir rörd och tårögd i slutet av filmen. Måsvingen är nu i ett perfekt skick och är värd ungefär 70 miljoner kronor, baserat på vad liknande bilar sålts för på auktion.