Rudi Kleins otroliga skrotsamling visas nu upp på film för första gången. Samlingen var hemlig i 50 år och värderas nu för över 100 miljoner kronor.
– Denna samling är speciell och innehåller Ferraris, Porschar och massor annat, säger Leslie Kendall, historiker för Petersons Automotive Museum.
Den tyska emigranten Rudi Kleins skrotupplaga en bit utanför Los Angeles är idag välkänd. Men under flera decennier gömde sig hundratals exklusiva bilvrak bakom höga staket med taggtråd. Det skulle dröja ungefär 20 år innan någon skulle våga sig in bakom portarna för att äntligen avslöja hemligheterna där bakom.
Rudi Klein kom till USA i början av 1950-talet. Till en början arbetade han som slaktare, men efter ett tag köpte han en enorm ödetomt där han började handla med skrotbilar. Under årens gång växte skroten och fylldes upp av europeiska bilar av dyrare modeller. Men 2001 dog han och företaget Porsche Foreign Auto togs över av sönerna Ben och Jason.
Bröderna fortsatte att driva företaget men valde i somras att sälja av sin pappas samling hos RM Sothebys. Efter en inventering av auktionsföretaget stod det klart att 208 exklusiva objekt fanns till salu. Nu har även Leslie Kendall från Petersons Automotive Museum fått besöka skrotgården. En unik möjlighet för oss att se samlingen på film.
– Vi har väldigt tur som får vara här, säger Kendall.
När historikern går runt på Rudi Kleins gamla skrotgård märks det tydligt hur han njuter. Den första bilen han tar en närmare titt på är en Maybach.
– Det här är inte vilken cabriolet som helst. Den kommer med fyra dörrar, vilket var en stor statussymbol i Tyskland, säger han.
Kendall fortsätter genom att undersöka en Lotus och två Maseratis. Men det är när han når fram till Porsche-delen av skroten som han verkar allra mest exalterad.
– Alla som gillar Porsche-bilar kommer älska Rudi Kleins samling, då den har massor av 356:or och 911:or, säger han.
Han lyckas dessutom hitta en av de tidigaste 911-modellerna som till en början kallades 901. Kendall visar även upp en Audi från 1985.
– Det är en fantastisk europeisk tolkning av en lyxbil, säger han.
Historikern går sedan fram till en orange Audi Quattro som faktiskt ser ut att vara i ett okej skick jämfört med de flesta andra bilarna på skroten. En av dessa är en Mercedes Pantera från 1970-talet.
– Denna bil måste ha varit i en väldigt farlig krock, säger han.
Den sista bilen från Kleins otroliga samling som Kendall väljer att visa upp är en Mercedes-Benz 600.
– Det är en otrolig bil som var väldigt dyr förr i tiden, men den var värd varenda krona, säger Kendall.
– Modellen togs fram för presidenter, påvar och potentater, fortsätter han.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.