Helt nya elbilar har fel på batteriet. Den överraskande upptäckten gjordes då allt fler ägare kontaktat Aviloo för att analysera batteriet på sin helt nya elbil.
– Vi har sett fenomenet i helt nya bilar, från alla märken, säger Aviloos tekniska chef Nikolaus Mayerhofer till TU.no.
Österrikiska företaget Aviloo har utvecklat en tjänst som hjälper bilägare att diagnosticera hälsan på batteriet i deras elbilar. En enhet pluggas in i bilen datauttag och tar fram en hälsorapport över batteriet. Enligt Aviloo är det inte uppskattningar, utan verkliga data som räknas fram från uppgifter som Aviloo samlat in från ett stort antal bilar.
Aviloo har rapporterat om att snabbladdning förstör elbilsbatteriet och får det att tappa kapacitet i förtid. En elbil som körts 20 000 mil kan enligt Aviloo tappa 27 procent av batterikapaciteten om den bara snabbladdas. En elbil som körts 10 000 mil kan ha tappat 13 procent av batteriets kapacitet om den enbart snabbladdas.
Nu visar det sig att även helt nya elbilar i vissa fall har problem med batterihälsan, om vi ska tro Aviloo. De senaste åren har allt fler elbilsägare kommit til företaget och vill veta hälsostatusen på helt nya elbilar. Ägarna vill veta att batteriet håller vad tillverkarna lovar. Resultatet har överraskat Aviloo. Det har visat sig att batterier som bara använts i 1000 mil har hälsoproblem.
– I intervallet noll till 10 000 kilometer ser vi att hälsostatusen ligger mellan 86 och 100 procent. Vi förstår inte hur, men eftersom vi ser att det här är utgångsläget och eftersom det har varit problem med tillgången på celler till batterier, tror vi att det handlar om att biltillverkarna har levererat vad de kan få tag i, säger säger Aviloos tekniska chef Nikolaus Mayerhofer till Teknisk Ukeblad.no.
Enligt Aviloo och TU.no är det vanligaste felet att enstaka celler inte fungerar som de ska. Det förekommer också ökat motstånd i vissa celler. När en cell är i obalans kan den sluta ta emot laddning och sedan avbryta laddningen för fler celler i batteriet.
Aviloo vill än så länge inte avslöja vilka bilmärken det rör sig om. Bilarna får inga felkoder och problemen är svåra att diagnosticera för verkstäder. Men kunder som köpt företagets rapport över batterihälsan kan ta med den till verkstaden och kräva garantiåtgärder.
– Vi har sett fenomenet i helt nya bilar, från alla märken. Därför vill jag inte lyfta fram någon enskild tillverkare, men det rör sig om stora, bra och välkända bilmärken, säger Nikolaus Mayerhofer.
Då ett elbilsbatteri kan kosta 150 000 – 250 000 kronor att få bytt kan det vara av stort värde för elbilägaren att få veta den exakta hälsostatusen innan garantin går ut på bilen. Aviloo är ett kommersiellt företag som har ett egenintresse i att sälja testerna och säger sig kunna ge trovärdig rapport både hur räckvidd och batterihälsa ser ut. Testet är certifierat via TÜV Austria och görs via en dosa som pluggas in i OBD-uttaget och som sänder data till Aviloo. Det går även genomföra i Sverige och kostar omkring 550-1300 kronor beroende på bilmärke.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter