Förslaget om att chocksänka reseavdraget får nu stenhård kritik i en ny analys. Trafikanalys är inte nådiga i sin kritik mot att försämra avdragsmöjligheterna. Allra hårdast slår förslaget mot glesbygden och personer med funktionsnedsättning.
Omkring 200 000 svenskar kommer att förlora sitt reseavdrag för bilpendling – de flesta andra får sänkt avdrag. Regeringens nya förslag möts av både burop och hyllningar.
Som en del i januariavtalet ska reseavdraget förändras. Förslaget är att systemet ändras så att ingen som har närmare jobbet än tre mil får reseavdrag. Dessutom ska milersättningen för bilresor tas bort och ersättas av en skattereduktion som även de som åker kollektivtrafik kan få.
De som har längre än åtta mil till arbetet får ingen ersättning för den. sträcka som överstiger åtta mil. Ersättningen betalas också endast ut för 210 arbetsdagar, även om du arbetar mer.
Den nya ersättningen blir 60 öre per kilometer, för sträckor över tre mil, enkel väg. Det är alltså inget avdrag, utan en reduktion. Det innebär att den som har fyra mil till jobbet får en ersättning på sex kronor om dagen, samt sex kronor för resan tillbaka.
Trafikanalys har haft i uppdrag att göra en fördjupad analys av vissa av konsekvenserna av förslagen i betänkandet Skattelättnad för arbetsresor.
Det nya förslaget innebär att förvärvsarbetande som reser till arbetet med kollektivtrafik får en större skattelättnad än idag, om avståndet mellan bostad och arbetsplats är längre än 30 kilometer. De som kör bil får däremot kraftigt försämrad ersättning.
På reseavstånd under 30 kilometer kan ingen längre få skattelättnad, med undantag av personer med sjukdom eller funktionsnedsättning för vilka den nedre gränsen satts vid 10 kilometer.
Trafikanalys analys visar att en stor andel av arbetsresorna för vilka det görs bilavdrag idag har ett reseavstånd mellan 15 och 30 km enkel väg, och kommer därför inte längre att berättiga till skattelättnad. Andelen som förlorar denna möjlighet är omkring hälften av arbetsresorna i glesbygdskommuner och 40 procent av arbetsresorna i landsbygdskommuner.
Deras analys visar att förslaget slår orättvist mot stora grupper och försämrar tillgängligheten till arbetsmarknaden för många. Det slår särskilt negativt mot boende på landsbygden och personer med funktionsnedsättning.
– Trafikanalys rapport bekräftar den kritik MRF har framfört mot förslaget, säger Charlie Magnusson informationschef på MRF.
Maths Nilsson är grundare av Carup.