Hälften av värdet i Polestar har försvunnit sedan börsintroduktionen på midsommaraftonen. Polestar som var värt 300 miljarder kronor är nu nere i 150 miljarder kronor.
Bland de största förlorarna finns Volvo Cars, svenska pensionssparare och skådisen Leonardi DiCaprio.
Elbilstillverkaren Polestars aktieägare har fått en minst sagt tuff resa på börsresan. På mindre än tre månader har halva börsvärdet i Polestar försvunnit. Aktien introducerades på Nasdaq på midsommaraftonen efter en Spac-affär som kostade fyra miljarder kronor för Polestar.
Aktien steg direkt vid introduktionen och stängde på 13 dollar på midsommaraftonen. Med dagens dollarkurs betyder det att Polestar hade ett börsvärde på över 300 miljarder kronor då. Efter det har det gått tungt på börsen för Polestar. På torsdagen stängde Polestar på rekordlåga 6,27 dollar. Det betyder att bolaget ”bara” är värt 150 miljarder kronor. Ett börsvärde på 150 miljarder har gått upp i rök på knappt tre månader. Under samma period har Tesla ökat sin aktiekurs med 16 procent.
Den största förloraren är Volvo Cars som äger 49,5 procent av Polestar. Volvo Cars aktiekurs är nu tillbaka på noteringskursen. Även moderbolaget Geely som äger 38 procent har fått se sina aktier minska kraftigt i värde. En annan storägare är skådespelaren Leonardo diCaprio.
Även svenska pensionssparare har åkt på en stor smäll. Pensionsbolaget AMF köpte aktier för 400 miljoner vid noteringen. Värdet på dem är nu halverat.
Polestar har lovat att sälja 50 000 bilar i år. I oktober visas den nya modellen Polestar 3 och redan nästa år ska företaget sälja över 100 000 bilar. 2025 ska volymen vara 290 000 bilar enligt Polestars börsprospekt.
– Det här är ett ögonblick som hela teamet på Polestar är otroligt stolta över. Vi kommer nu att påbörja ett nytt kapitel i vår historia som kan sammanfattas med ett ord: tillväxt. År 2025 siktar vi på att sälja 290 000 bilar per år, vilket är tio gånger fler än vi sålde 2021. Vi har redan en framgångsrik verksamhet. Börsnoteringen ger oss medlen och plattformen att leverera enligt våra ambitiösa framtidsplaner och att driva branschledande hållbarhetsmål vidare framåt, sade Thomas Ingenlath vid introduktionen.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter