Nu finns ett gyllene tillfälle att köpa en egen Koenigsegg. En förgylld Koenigsegg Regera med klarlackad kolfiber kan bli din. Enbart extrautrustningen gick loss på 5 miljoner kronor. Bilen går upp på auktion på fredag.
Nyligen fick Sverige sin första privatägda Koenigsegg på många år, då Ronnie från Stockholm köpte en CCXR för 35 miljoner kronor. Nu har du en gyllene chans att göra honom sällskap och fördubbla antalet privatägda Koenigsegg. En Koenigsegg Regera från 2020 säljs på RM Sotheby’s auktion i Monterey på fredag.
Regera har bara tillverkats i 85 exemplar, och nu ska en av de mer exklusiva iterationerna byta ägare. Det handlar om en bil med extra utrustning för över fem miljoner kronor. Den har en mängd detaljer i bladguld och där bilens kolfiber är exponerad i all sin skönhet tack vare unik teknik med klarlackering. Vad sägs om förgyllda emblem, lock i motorn, ändrör och luftintag i kupén? Förutom de gyllene dekorationerna på bilens kaross och luftintag.
V8-motorn med dubbelturbo och hybridsystem på 1500 hästkrafter standardutrusning. Och bilen är trots den monstruösa prestandan relativt lättkörd. Du slipper nämligen växla tack vare Koenigseggs “HydraCoup” vridmomentomvandlare – en unik enlägesdrivmekanism som ersätter behovet av en växellåda.
Koenigsegg grundades 1994 och firar 30-årsjubileum i år. Under de senaste tre decennierna har namnet Koenigsegg blivit en verklig storhet i bilvärlden och bilarna säljs dyrare än Ferrari. Historien om Koenigsegg kantas av hastighetsrekord och innovativa patent. Företaget invigde nyligen sin nya fabrik i Ängelholm och går bättre än någonsin, produktionen är slutsåld för lera år framåt.
Vill du ha en bil direkt är därför denna Regera ett mer eller mindre perfekt tillfälle. Bilen är dessutom nyservad för 200 000 kronor av en tekniker som flögs in från Sverige. Det beräknade priset på RM Sotheby’s auktion ligger på mellan 29 och 35 miljoner kronor. Hittills har Koenigseggs bilar varit en väldigt fördelaktig investering för ägarna och har sällan eller aldrig minskat i värde.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter