Svenske Ronnie köpte Koenigsegg för 35 miljoner

Sverige har fått sin första privatägda Koenigsegg på länge. Svenske Ronnie avslöjar att han köpt en Koenigsegg CCXR i kolfiber för 35 miljoner kronor. 
– Jag har en bilsamling på 30 bilar och motionerar dem på rullande schema. Koenigsegg CCXR kommer till 100 procent köras hårt på gatan och på bana, säger Ronnie. 

Vi träffar honom och bilen på Kungliga Automobilklubbens stora bilfest Gärdesloppet i Stockholm. Där ett av de stora dragplåstrena är den kolfiberklädda Koenigsegg CCXR-modellen, som endast finns i två exemplar.
– Jag körde den hit imorse. Föregående ägare hade bara rullat 400 mil med den sedan 2010. Jag kommer använda den betydligt mer än så och ser fram emot att köra den i sommar, säger Ronnie som bor i Stockholm.

Koenigsegg CCXR visades första gången på Genèvesalongen. Bokstaven R står för racing och innebär att bilen kan köras på biobränslet E85. Under huven sitter en V8 på 4,7 liter. Eftersom etanol har högre oktanhalt levererar den 1018 hästar om den körs på E85. Toppfarten är 400 km/h. 

Kör du på etanol idag?
– Nej, inte idag, men det ska man väl göra för då får man lite mer hästar.

Det var längesedan vi hade en svenskägd Koenigsegg på hemmaplan, vilken kulturgärning. Hur hamnade den i dina händer?
– Att äga en Koenigsegg är en dröm jag haft sedan 2014, då jag träffade Christian första gången. Jag kör mina bilar hårt och eftersom han gärna vill se att fler Koenigsegg faktiskt körs och inte bara hamnar i samlingar så fick jag ett erbjudande om att köpa en schweizisk samlarbil redan för några år sedan. Men då var jag inte redo. Sedan så dök den här upp. Det är en specialversion med blottad kolfiberkaross som bara finns i två exemplar, den ena är i USA och min kommer från Tyskland. Ingen trodde att den skulle komma ut till försäljning igen.

Hur är den att köra?
– Rå. Men jag är inte helt överens med turn-in-känslan ännu. Men ber att få återkomma när jag fått chansen att köra den ordentligt på bana. Tyvärr är de svenska banorna för små för sådana här bilar, så det kommer bli Spa, Portimao, Jerez, Estoril och kanske även Ascari. Det är en unik bil på det sättet att den är bakhjulsdriven och har över 1 000 hästar. Jag har själv några manuella Porsche GT2 (993) och älskar verkligen den analoga känslan i bilar från den tiden.

Ronnie sticker ut i folkmassan på den öppna ytan på Ladugårdsgärdet tack vare att han är två huvuden längre än de flesta. Det är också anledningen till att han redan hunnit byta ut ratten och lagt in en beställning på skalstolar.
– Den här är ratten med platt botten kommer från Regeran och ger lite bättre plats för benen. Jag ska också byta backspeglar och stolar. Med skalstolarna vinner jag säkert 4-5 centimeter till – vilket behövs.

Ronnie har redan diskuterat en ombyggnation av växellådan med Christian von Koenigsegg och Peter Ottosson, som är delaktig i den tekniska utvecklingen på företaget. Planen är att byta till en sjustegad manuell låda för att få en ännu råare känsla. Idag sitter den automatväxlade F1-lådan med växelpaddllar bakom ratten.
– Jag älskar att växla själv. Det här är som sagt en bil som har mycket av det analoga kvar och det vill jag förstärka.

Nybilspriset för CCXR låg på åtta miljoner kronor enligt Ronnie och han betalade själv 35 miljoner för bilen. Men det var inte alldeles självklart att slå till.
– Jag funderade länge, man kan ju få  jäkligt många andra bilar och en rätt diversifierad bilsamling för samma pengar. Så det har tagit ett tag att komma över den tröskeln. Även om min första bilaffär som jag gjorde 1994 innebar att jag skuldsatte mig rätt hårt. Det var en alpinvit BMW M3 som låg långt över min budget så har så har min bank äntligen slutat skaka på huvudet åt mina bilaffärer. Det har varit en hyfsat värdeökning de senaste åren.

I Idag har Ronnie en samling med ett trettiotal sportbilar, som han kör regelbundet. I garaget står bland annat ett flertal Lamborghini- och Ferrarimodeller, däribland en 812 GTS, en manuell 360 och en 458 Speciale. Samt ett gäng Porschar som Porsche 918, två manuella GT2 993 och senaste generationen GT3 RS.

Hur mycket kan du om bilen? Är handbromsen stark?
– Om jag kör på ställ använder jag inte handbromsen. Jag kommer hundra procent att åka på bredden med den här bilen. Det är det bästa jag vet. Men det är mycket att lära sig. Jag har en anställd som heter Benny, som sköter om mina bilar och han kan mer än mig just nu, men jag har fått en genomgång av Christian nere på fabriken och ser fram emot att lära känna bilen i sommar.

Bild: Wikipedia

Fakta om Koenigsegg CCXR ”Flower Power”

När Koenigsegg CCXR visades på Genèvesalongen första gången gick den under arbetsnamnet Flower Power – eftersom den var den första hyperbilen i världen som kunde köras på miljöbränsle.

I grunden är det en CCX, där tilläggsbokstaven R står för Racing, som alltså innebär att bilen också är typgodkänd för etanol. Under huven sitter en V8 på 4,7 liter. Eftersom etanol har högre oktanhalt levererar den 1 018 hästar om den körs på E85 jämfört med 806 hästar om den körs på bensin, vid 7 200 varv. Maximalt vridmoment är 1 060 Nm som uppnås vid 6 100 varv. 0 till 100 km/h går på 3,1 sekunder med den blygsamma toppfarten på 400 kilometer i timmen.

Det finns många olika specialversioner av CCXR. Ronnies version är en Koenigsegg edition som innebär att bilen har en synlig kolfiberkaross. En speciellt utformad F1-vinge, F1-låda med växelpaddlar, större frontsplitter och G-kraftmätare.
LÄS MER: