Gurun sågar Toyotas elbil: Känns som en prototyp

Elbilen Toyota bZ4X har fått kritik för dålig räckvidd, framförallt i kyla. Nu har bilen undersökts av Toyota-gurun Car Care Nut som hittat en förklaring till varför bilen presterar dåligt i kyla. 
– Det känns bara som en betaversion, det känns som en prototyptestning, inte som en komplett produkt, säger mekanikern. 

Elbilen Toyota bZ4X har gjort en slät figur i flera räckviddstester. När norska Motor.no gjorde sitt vintertest i år hade bilen den största avvikelsen i procent av alla testade bilar. Bilen kom 323 km istället för angivna 503 km. Enligt Toyota ska ny mjukvara nu ha förbättrat bilens räckvidd, och den har fått beröm i flera nya tester. 

Toyotagurun The Car Care Nut med 886 000 prenumeranter på Youtube har specialiserat sig på undersöka och visa hur Toyotas bilar ska underhållas och repareras. Nu har han tagit isär Toyota bZ4X värmepumpssystem. Toyotaentusiasten är besviken och säger sig ha hittat en förklaring till varför bilen presterar dåligt i kyla. Orsaken är att värmepumpen endast fungerar normalt ner till –10 grader celsius. I kallare temperaturer värms bilens batteri inte direkt av pumpen, utan av spillvärme när pumpen värmer bilens interiör. Detta gör att köldförlusterna hos batterierna blir väldigt stora. 

Toyota bZ4X har två kylsystem, ett för motorerna och växelriktare och ett för batteriet. Bilen har ett värmepumpssystem som enligt mekanikern är väldigt likt det i laddhybriden Toyota RAV4. Litiumjonbatterier i elbilar får varken bli för kalla eller för varma, vilket gör det komplext att konstruera system som både värmer och kyler batteriet. 
– Det termiska ledningssystemet i den här bilen är inte det bästa det känns väldigt rudimentärt och experimentellt och låt oss dyka in i det, säger The Car Care Nut.

När temperaturen sjunker under -10 grader Celsius saknas ett tillräckligt kraftfullt sätt att värma upp batteriet, eftersom spillvärmen från kupén inte räcker till. Enligt mekanikern fungerar det bra för dem som bor i varmt klimat, men för de som använder bilen i kyla sjunker räckvidd och laddningshastighet drastiskt. Enligt mekanikern har Tesla och många andra bilmärken löst det på ett mycket bättre sätt. 

– Det känns bara som en betaversion, inte som en komplett produkt och det tar din räckvidd och ångest till nästa nivå. Jag tror verkligen att de kunde ha gjort det mycket bättre här och saker och ting känns väldigt rudimentära i deras typ av beta-testfaser de skulle kunna göra en  mycket bättre här enligt min mening.
LÄS MER: