Guide: Köpa begagnad Polestar 2 

Här kommer guiden som hjälper dig när du ska köpa en begagnad Polestar 2. Modellen har blivit en av de populäraste elbilarna i Sverige kommit ut på andrahandsmarknaden i stor skala. Andrahandsvärdet har fallit snabbt på slutet och nu är det rena fyndpriser på Polestar 2.

Volvo köpte Polestar år 2015 och resan mot ett eget märke som började utveckla egna modeller påbörjades. Innan dess hade Polestar agerat som racingstall och prestandauppgraderingar till Volvo. När Polestar blev uppköpta anlitades Volvos tidigare chefsdesigner Thomas Ingenlath som vd åt företaget. Två år senare rullades den första modellen ut Polestar 1 som var en snabb laddhybrid med 600 hästkrafter. Dessutom kom beskedet att märket bara skulle tillverka elbilar efter Polestar 1.

2019 visade företaget upp sin första renodlade elbil, som var Polestar 2. Bilen hade ett utseende som påminde mycket om en tidigare konceptbil Volvo visat och under sommaren 2020 började de första leveranserna av modellen. Samtliga bilar är tillverkade i Kina.  

Polestar 2 blev snabbt populär på den svenska marknaden och i dag är den Sveriges sjätte vanligaste elbil med över 14 000 exemplar registrerade i landet. Trots att den bara är fyra år gammal har modellen nu på allvar börjat dyka upp på begagnatmarknaden. Därför ska vi nu ta en närmre titt på elbilen. 

Modell Polestar 2 

Det är företagets vd Thomas Ingenlath som ritat Polestar 2. Modellen är i samma storlek som Tesla Model 3 och är en femsitsig bil i mellanklassen. Bilen finns i dag med både tvåhjuls- och fyrhjulsdrift. De lite äldre modellerna har något mindre batterier och kortare räckvidder.

Elbilens köregenskaper är sportiga och många gillar körglädjen Polestar 2 bjuder på. På ojämna vägar kan den dock upplevas som lite stötig, särskilt i Performance-versionen som har ett hårdare chassi. Framsätena är väldigt komfortabla och påminner om Volvos stolar. Även baksätet kan upplevas som trångt för långa personer. Även i framsätet går det att uppleva elbilen som trång på grund av den stora mittkonsolen och de höga rutorna.

Även om Polestar 2 var en av de första modellerna med ett Goooglesystem i skärmarna saknar elbilen många funktioner Tesla har. I början hade systemet många barnsjukdomar, men nu är det mesta löst. Bilens räckvidd ligger i de tidigare versionerna enligt WLTP på 47 mil med fyrhjulsdrift, men i verkliga körningen kommer du sällan så långt med Polestar 2, i stället brukar 40 mil vara närmare sanningen. Nyare Polestar 2 med fyrhjulsdrift har en räckvidd på upp till 60 mil enligt WLTP.

Motorer begagnad Polestar 2

De flesta bilarna som hunnit ut på begagnatmarknaden kommer med fyrhjulsdrift och dubbla motorer på 408 hästkrafter. Bilen har en ren sportbilsprestanda och accelererar från 0-100 km/h på 4,7 sekunder. Dessutom går det att köpa en optimering på nätet. 

Men ifall du är mer intresserad av räckvidd är versionen med en motor och framhjulsdrift eller bakhulsdrift ett bättre alternativ. Motorn sitter vid framhjulen på äldre bilar och ger 231 hästkrafter. Det största batteriet den versionen har ligger på 57 mil. Nyare versioner av Polestar 2 har bakhjulsdrift och upp till 66 mils räckvidd. Den finns också med ett mindre batteri och kortare räckvidd. Ett gott råd är att sätta sig in i vilken drivlina och vilket batteri du behöver, då det finns ett antal olika varianter.

Polestar 2 singelmotor chassi.
Polestar 2 dubbelmotor chassi.

Problem begagnad Polestar 2

Som många nya biltillverkare har Polestar 2 haft en del barnsjukdomar. Främst är det infotainmentsystemet som krånglat, men exemplar har också återkallats för problem med drivsystemet. Sommaren 2020 var det många som tvingades bärgas sina Polestarbilar och modellen återkallades för att bygga om bilarna och byta inverter. 

Mjukvarufel har också tvingat Polestar att återkalla bilar och det är inte ovanligt att en del exemplar fortfarande kan ha en del buggar. Dessutom har bilens 12 voltsbatteri trasslat vid tillfällen det varit för dåligt laddat. Men de flesta problemen verkar vara lösta, och bilen verkar inte ha mer problem än andra elbilar. Men när det kommer till karossen och andra delar har Polestar lyckats bättre än till exempel Tesla. Några vanligt förekommande problem med batteriet har inte rapporterats.

Ekonomi Polestar 2

Andrahandsvärdet på Polestar 2 var till en början väldigt högt. Det hände till och med att vissa ägare sålde sina begagnade bilar för mer än nypriset. Men de tiderna är förbi. Nu kan du hitta en tvåhjulsdriven Polestar 2 för drygt 300 000 kronor. Den fyrhjulsdrivna varianten är bara marginellt dyrare, och uppskattar du körglädje och den bättre väghållningen och vinteregenskaperna är den värd att satsa på. Faktiskt rena fyndpriset för en väldigt körglad bil. För den som laddar hemma blir drivmedlet billigt, men se upp med dyra försäkringar på bilar som inte längre har vagnskadegaranti. Effektstarka elbilar är dyra att försäkra. Annars kostar en begagnad Polestar 2 inte mer än en Volvo S60 och du kan spara mycket på driftkostnaderna. Vårt tips är att satsa på en nästan ny lågmilare, den går att fynda långt under nypriset.


LÄS MER: