Ett nytt däck från Goodyear görs av solrosolja, kåda och naturgummi. Däcket ska hålla i 50 000 mil och bara behöva bytas två gånger under en bils livslängd.
Däcken är en av de dyraste slitdelarna i en bil. Dagens elbilar förbrukar också mer däck än tidigare bilar och har bredare och dyrare lågprofildäck. Att köpa fyra nya däck kan idag gå på över 15 000 kronor till en SUV.
Däcken har också pekats ut som en miljöbehov med stora partikelutsläpp. Nu kommer Goodyear med en däck som ska hålla i 50 000 mil och som görs av miljövänliga material som risskal, solrosolja och kåda.
Däcket visades nyligen upp på Citroëns konceptbil Oli. Goodyear har döpt sitt däck till Eagle Go. Enligt Goodyear kommer däcket ”optimera effektivitet, hållbarhet och komfort samtidigt som det är miljövänligt.”
I dag används en stor mängd fossil olja i däck. Goodyear hoppas kunna använda solrosolja och kåda från 2040. Idag är gummit syntetiskt i däck och görs av fossil olja. Goodyear vill återvända till naturgummi från trädet Hevea brasiliensis. Även risskal ska användas, som när de bränns skapar en kiseloxid som kan göra däcken mycket slitstarka.
Konceptdäcket Eagle GO använder teknologin Goodyear SightLine med en sensor som övervakar hur däcket mår. Teknologin används redan för att hjälpa Goodyears åkerikunder och det kan reducera mängden avfall och höja effektiviteten för däcken genom att upprätthålla det bästa däcktrycket och skicket.
Däcken ska vara så slitstarka att de inte behöver bytas för att mönstret försvinner, utan för att de åldras. Hur Goodyear ska överleva när ingen behöver byta däck längre förtäljer inte historien.
Däcktillverkare är också på gång med luftfria däck. Michelin har under flera år utvecklat ett däck som inte behöver pumpas och inte kan få punktering. De hoppas ha däcket på marknaden 2025.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter