Går till attack mot Volvos nya reklamfilm: ”Onödigt risktagande”

Nu går Motorförarnas Helnykterhetsförbund till attack mot Volvos nya reklamfilm ”Föräldrarna” med Fares Fares och Ana Gil de Melo Nascimento i huvudrollerna. 
I filmen räddas en uttröttad småbarnsmamma när hon är på väg att frontalkrocka med sin XC60 när hon nickar till bakom ratten.
– Signalerna om att Volvo räddar dig när du somnar kan lätt översättas till att din Volvo även kan hantera situationen när du SMS:ar, har tagit medicin eller alkohol som gör dig olämplig som förare, säger MHF:s vd Göran Sydhage. 

Här kan du se Volvo Cars nya reklamfilm ”The Parents” med Fares Fares och Ana Gil de Melo.

Volvo har precis lanserat en ny global reklamfilm med Fares Fares och Ana Gil de Melo Nascimento i huvudrollerna som stressade och uttröttade småbarnsföräldrar. I filmens crescendo kör mamman sin Volvo XC60 på en landsväg när hon nickar till och vinglar ut mot mitten av vägen. Bilens säkerhetssystem räddar henne och styr tillbaka i rätt körfält. 

– Som pappa till en ettåring känner jag verkligen igen mig i scenerna. Hur hela ens värld är inriktad på barnen, i mitt fall Ziggy. Vi barnsäkrar vårt hem ungefär som i filmen, vi stressar runt och köper barnmat, byter blöjor och ser till att han inte råkar skada sig på nåt. Det var kul att spela in filmerna ihop med Volvo och visa hur bilen kan hjälpa till att undvika farliga situationer, precis som en förälder gör med sina barn, säger Fares Fares i en kommentar till Resumé.  

Men alla tycks inte uppskatta Volvos budskap. Nu går Motorförarnas helnykterhetsförbund (MHF) till frontalangrepp mot den nya filmen. De anser att det är helt fel signal att en uppenbart uttröttad förare sätter sig bakom ratten.  Vd:n Göran Sydhage menar att signalerna om att Volvo räddar dig när du somnar kan lätt översättas till att din Volvo även kan hantera situationen när du SMS:ar, har tagit medicin eller alkohol som gör dig olämplig som förare. 

– Vid plötslig sjukdom, blodtrycksfall eller andra oväntade situationer kan systemen verkligen rädda liv. Men att sätta dig vid ratten när du vet att du är uttröttad är onödigt risktagande. Risken är förväntad, snarare än oväntad. Volvo, er reklam borde snarast rikta in sig på att uppmuntra minskat risktagande, inte tvärtom. MHF anser att den här filmen leder tankarna fel. Bättre kan ni, säger Göran Sydhage, vd och Lars Olov Sjöström, trafiksäkerhetschef. 

Volvo Cars menar att det alltid är föraren som är ansvarig för att bilen framförs säkert, och välkomnar debatten:

– Vi välkomnar att filmen leder till en diskussion om säkerhet – säkerhet är en nyckelfråga för Volvo Cars och något som vi aldrig kan prata för mycket om, säger Karin Wik, som är informationsansvarig i Sverige.

– Syftet med reklamfilmen är att informera om de aktiva säkerhetssystem som finns i våra bilar och som supportar föraren i situationer då de kan bli distraherade. Vi vill visa verkligheten som den ibland kan vara för trötta småbarnsföräldrar, med glimten i ögat. Grunden för vår syn på aktiva säkerhetssystem är att hjälpa till att undvika eller mildra olyckor innan de händer. Om en olycka skulle vara oundviklig har vi också tekniken för att göra verklig skillnad. Viktigt att komma ihåg är dock att föraren alltid är ansvarig för att fordonet framförs på ett säkert sätt samt att gällande lagar och trafikbestämmelser följs. Till exempel genom att köra utvilad samt att se till att ta regelbundna pauser för att undvika att man kör för trött, säger Karin Wik hos Volvo Cars.