101 000 kronor dyrare per år för en vanlig svensk familj jämfört med den som har tjänstebil! Regeringens sjuka klimatpolitik har gjort att orättvisan i Sverige har gått för långt. Vanligt folk har inte en chans längre att byta till en elbil, medan tjänstebilar får miljarder. Dessutom har regeringen behållit malusskatten och stoppar den i egen ficka. Det är totalt orimligt att hälla miljarder i privilegier över tjänstebilar – medan staten suger ut privatpersoner som vill köpa elbil.
KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Både bilhandlare och företrädare för bilbranschen säger samma sak till mig. Privatpersoner har helt slutat köpa elbilar och behåller sina gamla bensin- och dieselbilar. Från att det varit glödhett bland vanligt folk att köpa elbil är det numera totalt iskallt i bilhallarna och ingen privatperson köper elbilar. Tjänstebilar fortsätter att säljas som om inget har hänt.
Orsaken är att regeringen över en natt fimpade klimatbonusen i november förra året. Mixat med historiens snabbaste räntehöjning har det det blivit en dödlig mix för privata bilköp. Samtidigt är det lika billigt, för förmånstagaren, att köra tjänstebil som tidigare.
Som Carup berättade igår kan det kosta så lite som 2771 kronor i månaden att köra en splitterny Tesla Model Y Long Range som tjänstebil. Att leasa samma bil privat kostar över 11 000 kronor skattade pengar, en skillnad på 101 000 kronor per år. Jo jag vet, det har blivit dyrare månadskostnaden för företagen också, och en del anställda har löneavdrag, men det gäller långt ifrån alla. Många privilegierade tjänstebilsförare kan skratta hela vägen till banken, och en helt galen orättvisa mot vanliga familjer som inte har tjänstebil.
Regeringen subventionerar tjänstebilarna med miljarder samtidigt som privatpersoner pungslås. Förmånsvärdet sätts ner med 1000-lappar varje månad jämfört med en bil med bensin- eller dieselmotor. Dessutom får företaget dra av halva momsen på leasingavgifterna. Möjligheter som privatpersoner helt blir utan. Istället ska 130 000 kronor i moms betalas på bilen vid inköpet. Någon som helst subvention finns inte längre.
Däremot har regeringen behållit den skyhöga malusskatten på bensin- och dieselbilar. Skatten är ofta så hög som 10 000-15 000 kronor på en vanlig SUV med förbränningsmotor. Pengarna var tänkta att gå till bonus till elbilar och laddhybrider, men istället behåller finansminister Elisabeth Svantesson pengarna i statens egna fickor. Därmed är privata bilköpare dubbellurade.
När reduktionsplikten avskaffades sade regeringen att elbilar ska kompensera för de kraftigt höjda koldioxidutsläppen. Då håller det inte att straffa privatpersoner som vill köpa moderna miljövänliga bilar stenhårt. Eftersom miljön fick betala priset för att sänka dieselpriset borde regeringen betala tillbaka till elbilarna.
Det är hög tid att regeringen ställer till rätta bilpolitiken som är djupt orättvis mot privatpersoner. Lösningen är inte att göra tjänstebilar dyrare – låt privata köpare få tillbaka hela eller åtminstone halva momsen vid köp av elbil så blir det lite mer rättvist och betydligt fler elbilar kommer att säljas i Sverige. Och använd straffskatten malus som den var tänkt!
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter