Vad ska jag egentligen tro som elbilsägare om snabbladdning? Nu kommer nya rön som säger att det inte skadar batteriet mer än hemmaladdning. Enligt den nya undersökningen försvinner 11 procent av batteriets kapacitet på 2000 dagar – oavsett hur du laddar.
Det har länge sagts att en stor anledning snabbladdning skador batteriet hos elbilar. Så sent som i maj presenterades en stor studie gjord av tyska Aviloo som säger att 13 procent av batteriets kapacitet kan försvinna hos bilar som till 90 procent snabbladdats under 10 000 mils . Omkring 160 elbilar från olika tillverkare ingick i analysen, uppger företaget.
Nu kommer en ny undersökning med rakt motsatt resultat. Företaget Recurrent har undersökt data från 12 500 Tesla-bilar USA och delat in bilarna i två grupper. Dels bilar som snabbladdats i 90 procent av laddningen, dels bilar som bara snabbladdats 10 procent av laddningen. Överraskande nog kom studien fram till att det inte fanns någon skillnad i försämring hos batteriet. Enligt studien finns “ingen statistiskt signifikant skillnad i räckviddsförsämring” mellan de två grupperna.
Det saknas exakta uppgifter om hur mätningen gått till, och varför den vederlägger de fakta man kommit fram till tidigare. Kanske är det så att Tesla har ett bättre laddningshanteringssystem än andra bilar. Trots datan rekommenderar Recurrent att du inte ska snabbladdas i extrem värme eller när batteriet är mycket lågt laddat, eller inte har förvärmts i varm väderlek.
Förvånande nog påstås så mycket som 11 procent av kapaciteten gå förlorad på 2000 dagar hos Tesla Model 3 – oavsett hur du laddar. När det gäller Tesla Model Y är det till och med så att hemmaladdning påstås vara sämre för batteriet än snabbladdning. 10 procent av batteriets kapacitet ska ha försvunnit på bara 1000 dagar för de som hemmaladdar enligt Recurrent. Motsvarande siffra för snabbladdare påstås vara ett tapp på nio procent. Samtliga siffror för sägas vara anmärkningsvärda, och vi kommer att granska detta ytterligare.
Trots att studien ger vid handen att snabbladdning inte skulle förstöra batteriet kastar Recurrent in en stor brasklapp och manar till att inte dra för långtgående slutsatser.
– Det är fortfarande svårt att kvantifiera exakt hur mycket rutinmässig snabbladdning påverkar batteriets hälsa på lång sikt – 5, 10, 20 år – men det är bra i små doser, uppger Recurrent.
Ett enda test av en bil är en rent anekdotisk iakttagelse, men nyligen testade Tesla-Björn en taxi-Tesla som nästan enbart snabbladdats och upptäckte att batteriet tappat 16 procent av sin kapacitet efter 9630 mil. Bilen hade snabbladdats till 94,5 procent.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter