Första testerna: Ris och ros för nya Toyota RAV4

Världens mest sålda bilmodell har kommit i ny tappning. Nu har de första testerna av nya Toyota RAV4 gjorts. Men alla omdömen är inte översvallande positiva. 
– Den här generationen har inte tagit tillräckligt stora steg framåt vad gäller körglädje och interiörkvalitet för att komma ikapp våra favoriter i segmentet, skriver Car and Driver. 

Nya modellen av Toyota RAV4 håller på att lanseras runt om i världen. Här i Sverige har den inte släppts ännu, men i USA har de första journalisterna fått testa bilen. Utseendet är kraftigt förändrat och påminner nu om Toyotas senaste modeller. Den är djärvare och kantigare än tidigare och ger intrycket av att vara en tuff SUV som kan ta sig an både landsväg och enklare terräng. 

Numera har alla modeller hybriddrift och bilen har fått mer kraft än tidigare. Invändigt så har Toyota behållit en del av gamla bilars attribut, till exempel växelspak. Men annars är det skärmar som gäller. Infotainmentsystemet är betydligt snabbare och mer modernt än tidigare. 

I Sverige kommer modellen att lanseras under 2026. Laddhybriden får en räckvidd på el på omkring 10 mil. RAV4 kommer med både framhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Som mest har den 304 hästkrafter i Sverige. Priserna är inte släppta, men för den som vill köpa grisen i säcken går det att reservera ett exemplar. 

Recension The Drive

Amerikanska The Drive är en av tidningarna som bjudits in av Toyota. Till skillnad från svenska tidningar redovisar de öppet att Toyota stått för fiolerna på resan. Även i USA är Toyota RAV4 den mest sålda bilmodellen. Och The Drive anser att Toyota lyckats få till modellskiftet precis rätt. 
– Toyota lyckades uppdatera det som var gammalt samtidigt som de behöll det som fortfarande var bra. Det är frestande att jaga trender i hopp om att förbli relevant, men precis som vilken tidlös konstnär som helst kommer att säga, får man inte uthållighet genom att följa flyktiga modeflugor, skriver The Drive. 

Recension Motor 1

Motor1 finner att Toyota RAV4 är ett imponerande paket, men det faktiskt finns brister. Den är långt ifrån lika len som en elbil i drivlinan
– Om du har kört en Toyota-hybrid förut vet du att den här drivlinan inte är felfri. Även med tekniska justeringar för RAV4 – som en ny bakmotor för fyrhjulsdrivna modeller – känns drivlinan fortfarande lite skrovlig i kanterna. Motorn är raspig vid start och blir högljudd på motorvägen om du kör hårt, vilket du kan behöva göra på brantare vägar. Ändå får den jobbet gjort. Elmotorn ger en solid acceleration från start, medan bensinmotorn har precis tillräckligt med muskler för att hålla igång saker och ting i motorvägshastigheter. Båda drivlinorna är kopplade till en elektronisk steglös växellåda (e-CVT) som tonar bort i bakgrunden – och jag menar det på bästa möjliga sätt.

Recension Car and Driver

Ska vi tro stora Car and Driver kan det bli tufft för Toyota RAV4 att fortsätta vara världens mest sålda bil. De tycker inte Toyota lyft modellen tillräckligt. 
– Nya RAV4 träffar i stort sett sina mål, överträffar sin föregångare på pappret och är övertygande argument för hybridmodellen i en så populär bil. Men den här generationen har inte tagit tillräckligt stora steg framåt vad gäller körglädje och interiörkvalitet för att komma ikapp våra favoriter i segmentet.

Recension Youtube Motormouth

Recension Carscoops

Carscoops är mer positiva. De finner att byggkvaliteten är mycket bra och att infotainmentystemet är kraftigt förbättrad och fungerar utmärkt. De gillar körupplevelsen, men bristen på styrkänsla från förra generationen lever kvar. 
– Låt oss gräva djupare ner oss i den körupplevelsen. Vi testade nästan alla tillgängliga utrustningsnivåer och drivlinor i nya RAV4 och överlag kändes de förfinade, mogna och lyckade. Styrningen är lite för lätt för min smak, men den är exakt. Fjädringen gör ett utmärkt jobb med att isolera dåliga vägförhållanden utan att låta denna 2000 kg tunga SUV kännas svävande. Särskilt Woodland PHEV känns riktigt välbalanserad. 


LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt