Ferraris nya Icona-bil byggs bara i 599 exemplar. Per Gessle och Zlatan sägs höra till de utvalda som får köpa superbilen för 20 miljoner kronor.
Vad får de för pengarna? Här är de första testerna av Ferrari Daytona SP3 med Ferraris starkaste V12:a någonsin.
Att stå på listan över Ferraris utvalda kunder har visat sig vara mycket lönsamt. De få utvalda som på senare år har fått köpa Ferraris specialmodeller LaFerrari och Monza SP2 har både fått en ögonsten i garaget och en otrolig värdestegring. Per Gessle sålde nyligen sin LaFerrari och tros ha tredubblat inköpspriset på 15 miljoner under åtta år.
LÄS MER: Så mycket är Zlatans bilsamling värd idag
Nu kommer Ferraris nya specialmodell Ferrari Daytona SP3 som bara görs i 599 exemplar. De utvalda som fick köpa Ferrari Monza SP2 sägs ha en bil reserverad även denna gång. De få svenskar som har en gräddfil till Ferraris mest speciella bilar sägs vara Per Gessle och Zlatan Ibrahimovic. De äger båda en Ferrari Monza SP2 och är därmed garanterade en Daytona SP3. Inte särskilt demokratiskt, men Ferrari vill ha sina bilar i rätt händer.
Ferrari Daytona SP3 sägs vara en hyllning till Ferraris banracingbilar från 1960-talet. Allra mest Ferraris trippelseger i Daytonas 24-timmars den 6 februari 1967. Enligt Ferraris designer Flavio Manzoni är bilen även inspirerad av 1960-talsmodellerna P3/4, P330 och 412P.
Motorn är enligt Ferrari monterad i ”centralt bakläge”. Dessutom verkar den vara betydligt mer användbar och praktisk än den jippobetonade Monza SP2 som både saknar vindruta och uppfällbart tak.
– Att destillera själva essensen av en era och använda den som en språngbräda för att skapa nya koncept som blir ikoner för framtida generationer, uppger Ferrari.
Elbilar och laddhybrider med otroliga mängder hästkrafter har blivit vardagsmat idag. Men Ferrari Daytona SP3 är något så ovanligt som en bil som varken har turbo eller elektriska motorer. Däremot har den en 6,5 liters V12-motor på 840 hästkrafter vid hysteriska 9250 varv per minut.
Designen och bilen har hyllats redan innan någon fått sätta sig bakom ratten. Nu har de första testkörningarna skett och hyllningskörerna verkar bestå. Zlatan och Gessle, ni kan andas ut, de 25 miljonerna verkar väl investerade. Top Gear liknar liknar accelerationen i V12-motorn vid ett linjärt skott av våld ända upp till 9500 varv per minut.
LÄS MER: Så mycket är Zlatans bilsamling värd idag
– Ljudet är speciellt – en basgitarr inifrån bilen med taket på, men ett skrikande tjut av decibel till alla som har turen att vara i närheten. Den där motorn, den här sjuväxlade DCT-växellådan, det är superbilens drivlina i perfektion, skriver Top Gear.
Bilen är lika direktstyrd som andra Ferraris, men bilen har fått lite mer pondus, det är ju ända en hyllning till 60-talet. Men när bilen skulle testas på Spa-banan fick journalisterna inte köra mer än 70 km/h på grund av att bilen är så dyrbar och bara finns i begränsa upplaga. Tursamt nog gick det att dra på lite utanför banan.
– Det är ungefär så pulserande som det går att få för en bil med nummerskylt. Ferrari när den är som bäst… även i 70 km/h, blir Top Gears slutomdöme.
Autocar förvånas lite över hur spartansk förarhytten är när de äntrar bilen för en första provtur.
– Väl inne upptäcker man att kabinen är enkel och ganska sparsmakad. Det är inte en plats där du kommer att hitta ytor polerade till spegelfinish och små skinande fläckar av unobtainium konstfullt utspridda. Det är attraktivt och målmedvetet – kanske inte cockpiten på en bil på 1,7 miljoner pund, men det finns viktigare saker att tänka på här.
På tomma vägar utanför banan får de äntligen släppa loss lite med bilen. Upplevelsen är mindre explosiv än i en turbobil, men knappast mindre angenäm. Och det kommer att vara mer än tillräckligt för miljardärerna som fått köpa bilen.
– Den är naturligtvis ofattbart snabb med de flesta mått mätt, men den är mycket mindre explosiv än en bil som McLaren 720S, vars dubbla turbo vridmoment kommer att avfyra dig över landsbygden som ett artillerigranat från en fältpistol. Du måste arbeta med Ferrari-motorn, som inte gör sitt toppvridmoment förrän vid höga 7250rpm.
Klassiska Car and Driver fick förstås också en liten testkörning. De slås av vilken uppmärksamhet bilen väcker. Om Zlatan och Gessle kvitterar ut sina bilar kan de räkna med rejält pådrag.
– SP3 är en rullande teater, och folkmassor bildas varje gång du stannar. Det är den typen av saker som beordrar telefoner att börja spela in och framkallar upphetsade ljud från barn.
Deras råd till nya ägare blir att omedelbart stänga av start och stopp-systemet till V12:an genom att trycka in knappen som är märkt ”HELE”. Trots V12:ans omtalade karaktär är det styrningen som verkligen fångar deras uppmärksamhet vid testet. Körningen i 70 km/h på Zandvoort och nederländska 80-vägar blev ett prov utan större värde för bilen.
– När det gäller hur SP3 kör, är styrkänslan och motorresponsen helt enkelt förtjusande, men låghastighetsbanan och de smala holländska vägarna avslöjade lite om hur spännande det är att köra snabbt. Vi tvivlar på att bilen kommer till korta där, men man kan med rätta ifrågasätta om det ens är meningen att köra snabbt.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter