Föraren av en Tesla Model 3 får sitt körkort indraget efter att ha justerat vindrutetorkarna med pekskärmen.
Mannen krockade när han borde ha stannat för att ändra torkarhastigheten, enligt en ny dom i Tyskland.
Den vägledande domen jämför pekskärmen med rattsurfning – vilket nu kan få stora konsekvenser för bilindustrin.
En ny dom i Oberlandesgericht (OLG) i Karlsruhe i Tyskland jämställer pekskärmar i bilar med annan handhållen elektronik. Domstolen kan jämföras med hovrätten, och domen är vägledande. Den kan få stora konsekvenser för användandet av pekskärmar i bilar i Tyskland, uppger Auto Motor und Sport.
Den nya domen kommer efter att en förare till en Tesla Model 3 krockade när han skulle justera vindrutetorkarna via pekskärmen. På Model 3 kan torkarna slås av och på via en spak vid ratten, men intervallet justeras via pekskärmen.
Enligt domen är pekskärmen en elektronisk anordning som bara får användas när bilen står still, på samma sätt som en mobiltelefon. Det spelar ingen roll vad syftet med operationen på skärmen är.
Teslaföraren hade överklagat domen från tingsrätten med hänvisning till att skärmen är en central del av bilens instrumentering som även visar hastighet, och är en säkerhetsrelaterad kontrollpanel, men rätten tog inga hänsyn till det argumentet. Olyckan den 15 mars 2019 slutade med att mannen krockade med flera träd när han skulle justera vindrutetorkarna i skärmen under kraftigt regn.
Tyskland är Europas största bilmarknad och den prejudicerande domen mot Teslaföraren kan få stora konsekvenser för bilindustrin. Bilarna byggs i dag med så få knappar som möjligt, och trenden är att allt ska styras via skärmen. Till exempel Volvo har flyttat reglagen för klimatanläggning och sätesvärme till skärmen. I nya Volkswagen Golf ändras volymen på stereon via en touchlist. I nya Mercedes-Benz S-klass som visas om några dagar sägs nästan alla knappar ha tagits bort. Nu är frågan om biltillverkarna har gått för långt?
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter