Volvos nya elbil EM90 sålde bara 85 bilar i Kina under augusti.
Totalfloppen visar att de inte lärt sig av historien.
– Folk ser igenom sådant här, varumärkets kärnvärde håller inte när det inte är en äkta vara, det finns många exempel på sådana misslyckanden, säger bilexperten Michael Luft på Bilweb Auctions.
Vem som helst kan se att Volvos elektriska minibuss EM90 som lanserades i Kina, egentligen är en Zeekr 009. Båda bilarna tillverkas av Geely, som gjort ett klassiskt misstag av så kallad “Badge engineering”. Nu floppar bilen totalt och har totalt bara sålt i 1187 exemplar sedan lanseringen. I augusti sjönk försäljningen till 85 exemplar.
– Det fungerar inte på exklusivare bilar, det kan vi utläsa av historien, det finns många bra exempel, säger Michael Luft.
“Badge engineering” betyder att man byter märket på en bil. Det finns många exempel från förr, ett bra sådant som vi i Sverige minns är Saab Lancia. Då tog Saab, Lancia Deltan och satte dit sina egna emblem. Resultatet blev fiasko med en bil som inte alls var anpassad för svenska förhållanden.
– Det finns många andra bra exempel från världen också. Porsche tog en Audi och kallade den för modell 924. Sedan gjorde satte Volkswagen ett Porschemärke bredvid sitt eget och kallade den 914, men folk ser igenom sådant, säger Michael Luft.
Volvos misslyckande i Kina var ett klassiskt historiskt nederlag. Det visar på att bilbranschen inte lär sig av sina egna misstag.
– Det handlar om status och kvalitet, kunderna tycker inte att det är detsamma om det inte handlar om en äkta Volvo, säger Michael Luft.
Däremot finns det exempel på lyckade fall av så kallad “badge engineering”.
– När det kommer till dyrare bilar fungerar det aldrig. Men om man ser på mindre och billigare kan det lyckas. Till exempel gör Fiat och Chrysler så här hela tiden, men då är det mindre bilar, som också är billigare, säger Michael Luft.
Han tar ett annat bra exempel på en enklare bil som fick ett lyft av ett mer exklusivt bilmärke.
– Daewoo Matiz är ett bra exempel, man tog ett Chevroletmärke och satte på huven och det gick ganska bra, säger Michael Luft.
Han förstår psykologin bakom Volvos misslyckande. Cheferna har underskattat sin kundkrets och gjort en klassisk fadäs.
– Om man köper en dyr bil vill man kunna vara lite stolt, det är inget fel med det. Men om det är ett fall av “Badge engineering”, då kommer folk och säger att det inte är äkta vara, säger Michael Luft.
Volvo själva försvarar lanseringen och säger att den låga försäljningen är enligt plan. De vill inte rea ut sina elbilar under priskriget i Kina. I augusti sålde Volvo bara 236 elbilar i Kina som är världens största elbilsmarknad.
LÄS MER:
Maths Nilsson är grundare av Carup.