Kapplöpningen om eldrivna superbilar blir allt mer intensiv. Ferrari startar ett nytt forskningscenter för elbilsbatterier för att satsa på solid state-batterier. Tillsammans med universitetet i Bologna ska usperbilstillverkaren förflytta gränser för battericeller.
Redan i slutet av nästa år kommer Ferrari med sin först elektriska superbil. Att få superbilar att skilja ut sig från relativt billiga massproducerade elbilar med över 1000 hästkrafter är förstås en stor utmaning. Nu startar Ferrari ett nytt forskningscenter för batterier som ska förflytta gränserna.
Tillsammans med universitetet i Bologna ska det nya centret utveckla framtidens teknik för solid state-batterier, snabbladdning, termisk laddning, cellsäkerhet och prestanda, uppger Ferrari. Resultaten ska hjälpa Ferrari och dess underleverantörer att optimera batterierna. Ferrari samarbetar idag bland annat med SK-On.
– E-Cells Lab representerar en spännande början och visar vårt engagemang för utbildning och forskning. Projektet speglar också den betydelse som sammanflödet mellan den akademiska världen och affärsvärlden alltid har haft för oss. I dag kommer från detta sammanflöde ett laboratorium som kommer att ge ett viktigt bidrag till studier inom området elektrokemi, generera innovation i vårt närområde och bygga framtidens kompetens, säger Ferraris vd Benedetto Vigna.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter