Får 416 miljoner i lön – nu rasar bilhandlarna

Dodges och Chryslers återförsäljare i USA går till frontalattack mot Stellantis vd Carlos Tavares, 66. Portugisen med 416 miljoner kronor i årslön får skulden för bolagets amerikanska ras.
 – Marknadsandelarna för dina varumärken har minskat till nästan hälften, skriver återförsäljarna i ett upprop.

I USA går Stellantis på knäna. Klassiska märken som Dodge och Chrysler säljer allt färre bilar. Det här är märken som har spelat en viktig roll i den amerikanska nationella identiteten under 1900-talet. Stellantis återförsäljare lägger nu skulden på koncernens VD, portugisen Carlos Tavares.
– Vi vill att du ska få tillbaka dina anställda, utnyttja kapaciteten i fabrikerna och bygga bilar som amerikanerna har råd med och vill köpa, skriver återförsäljarna.

I USA tappade den mäktiga kvartetten Jeep, Ram, Dodge och Chrysler alla i försäljning det första halvåret 2024. Skulden ligger helt på Carlos Tavares, menar man.
– Marknadsandelarna för dina varumärken har minskat till hälften, Stellantis aktiekurs faller, fabriker stänger och människor förlorar jobben. Samtidigt slutar nyckelchefer och era återförsäljare lämnas i ett utsatt tillstånd, skriver återförsäljarna.

Kanske kan elektriska RAM1500 rädda Stellantis i USA. Men handlarna tvivlar.
Klassiska Dodge Challenger har lagts ner till förmån för en elektrisk variant. Köparna verkar svårflörtade när det gäller att byta Hemi V8 mot elmotor.

Man ger också Carlos Tavares en rejäl känga för sin höga lön. Portugisen tjänar 416 miljoner kronor om året. Det här utspelet fick Stellantis ledning att gå i taket. Man svarade snabbt och syrligt på kritiken.

– På Stellantis tror vi inte på personangrepp som i det öppna brevet mot vår VD. Vi har gått in på en väg som kommer att visa sig framgångsrik och ska fortsätta arbeta med våra återförsäljare för att undvika offentliga konflikter, som bara leder till sämre resultat för hela bolaget, svarade Stellantis ledning.

Carlos Tavares blev VD för Stellantis när bolaget bildades 2021. Då lovade han att ösa pengar över koncernens alla 14 märken. Men den här portugisen har också haft en talang för att reta upp amerikanerna. Nyligen gav han en känga åt arbetarna i lastbilsfabriken i Sterling Heights, Michigan.
– Alltför många lastbilar måste repareras precis när de rullat ut från fabriken, sa Carlos Tavares då.

Men det är inte bara smolk i bägaren för Stellantis. Deras kassako första halvåret 2024 var Fiat, som ökade sin försäljning med hela 67 procent. Men det spelar ingen roll för amerikanerna, som är ointresserade av den italienska lilleputten.

Så mycket minskade Stellantis försäljning i USA första halvåret

Jeep –9 procent
Ram –26 procent
Dodge –16 procent
Chrysler –8 procent
LÄS MER: