Fällan med minuspriset på el – expertens varning

Elpriserna har dykt under noll och plötsligt kan du få betalt för att använda el. Men bakom den till synes perfekta möjligheten med minuspriser lurar fällor.
– Det finns ingen enkel lösning. Man har rört till det helt helt i onödan, säger elmarknadsexperten Mats Nilsson.

Under tisdagen sjönk elpriserna till under noll i flera delar av Sverige. I teorin kunde alltså vissa elanvändare få betalt för att konsumera el. Men bakom siffrorna finns en mer komplex verklighet som många inte känner till. Du kan bli en stor förlorare genom att flytta en stor dl av din elförbrukning till “billigare” klockslag.

– När det blåser mycket och solen skiner samtidigt, då får vi ofta en överproduktion av el. Jag har inte tittat just på de här timmarna, men generellt blir det så när det blåser väldigt mycket – då produceras mer el än vad som behövs. Det pressar ner priserna, och i vissa fall måste de som matar ut el på nätet till och med betala för det, säger Mats Nilsson, elmarknadsexpert.

Minuspriserna i Sverige just nu

Elpriserna i Sverige 2025-06-17. Källa: Nord Pool.

I elområde SE1, som omfattar norra Norrland, registrerades elpriser på –24 öre per kilowattimme under natten mot tisdag, mellan klockan 04 och 05. Även i södra och mellersta Sverige sjönk priserna till minusnivåer mitt på dagen. Men även om elpriset ser lockande ut, betyder det inte att elen är gratis – eller att du sparar pengar.
– Det är inte lika enkelt som det var för ett år sedan. Då kunde man skaffa timpris och flytta all sin användning efter elpriset. Men nu har effekttarifferna gjort det mer komplicerat. De rör till det, du ska helst ha en jämn konsumtion ur nätsynpunkt.

Elräkningen består dessutom av flera delar. Skatt, moms och nätavgifter tillkommer oavsett elpris. Dessutom gör de nya effekttarifferna att den som flyttar en stor del av sin förbrukning kan få betala straffavgifter för högt effektuttag. Den som laddar mitt på dagen i SE3 och SE4 får betala effekttariff.
– Vi har skapat ett system där vi säger åt folk att skaffa elbil vilket är jättebra. Men sen sätter vi upp tariffer som säger att om du laddar när elen är billig, då toppar du vårt nät.

Nilsson säger att han känner sig frustrerad och är uppenbart missnöjd med hur elmarknaden ser ut idag.
– Då får du betala mer. Det handlar inte om hur mycket el du använder totalt – utan om hur hög din maximala användning är vid ett tillfälle. Hela bilden blir överkomplicerad. Jag känner en djup frustration över det här.

Att ladda elbilen vid “rätt” tillfälle kan bli en ekonomisk fälla.

För solcellsägare kan det också slå fel. Att mata ut el mitt på dagen, när det redan finns ett överskott, kan i vissa fall innebära att du själv får betala.
– Om du producerar el när systemet inte behöver den, då kan du få betala, även om du bara har en liten solcellsanläggning. Det här kommer i slutändan att hänga på vilka avtal man har.

Elmarknaden har helt enkelt blivit mer svårnavigerad. Förr kunde man spara pengar genom att flytta sin förbrukning till tider med låga elpriser. Men nu räcker det inte längre att bara hålla koll på timpriserna.
– Nej, det är inte lika smidigt. Du måste veta hur ditt nätbolags tariff ser ut – hur belönas eller straffas du? Det är alltså inte så enkelt längre.

Och även när elpriset går under noll finns fortfarande en kostnad kvar.
– Vi har inte ens pratat om det jag tycker är viktigast: skatten. Det är i praktiken en extra skatt på något människor behöver. Och den slår hårdare mot låginkomsttagare än mot höginkomsttagare. Så även om priset är negativt får du ändå betala skatt och moms. Det är märkligt.

Hur ska man försöka komma undan så billigt som möjligt?
– Jag skrattar, inte åt dig utan åt frågan. För det är väldigt svårt att svara på. Man överkomplicerar hela bilden. Jag kan inte annat än att säga att jag känner en djup frustration. Vill man att folk ska använda mer el vill man att man ska köra elbil till exempel. Då behöver man en prisbildning som är hyggligt enkel.

Nilsson säger att den komplexa elmarknaden riskerar att fördröja den omställning till el som behöver ske inom transport.
– Alltså, det finns ju en massa ingenjörer där uppe som säger att man bara ska skaffa en app. Så kan vi inte ha de. De flesta människor kommer att säga att man skiter i det här. Det gäller bara att hålla en jämn och lågkonsumtion så kör jag min dieselbil istället för att skaffa en elbil. Det är för krångligt. 

Elpriset kan bli mycket lågt och ibland till och med gå under noll, men kostnader som skatt, moms och nätavgift måste du alltid betala. I vissa fall kan elen alltså ha ett minuspris, men ändå bli dyr om ditt elavtal inte passar hur du använder el. Därför är det viktigt att du förstår ditt avtal. Du kan få betalt för att ladda elbilen när elpriset är minus – men se till att du inte har ett avtal som straffar din nätanvändning.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt