Vanligaste orsaken till bärgningar på vintern är oväntad för många. Det är lätt att göra misstag som gör att blir stående på vintern – särskilt efter en lång helg. Här avslöjar batteriexperten sina bästa tips för att du ska undvika att bli stående.
– Om du bara kör korta sträckor hinner generatorn aldrig ladda batteriet fullt ut, säger Tony Zeal, batteriexpert på CTEK.
Många bilägare tror att ett batteri är laddat och fungerande så länge bilen inte används. Men nyare bilar har elektronik som drar ström även när bilen står parkerad. Funktioner som larmsystem, spårningsenheter och nyckellösa system gör att batteriet långsamt laddar ur, ibland snabbare än väntat. Särskilt om du bara kör korta sträckor. Flera undersökningar visar att bilens 12-voltsbatteri är den vanligaste orsaken till bärgning. Det gäller inte minst elbilar.
Att bara köra bilen korta sträckor utan att låta batteriet bli fulladdat är ett misstag som kan leda till bärgning.
– Ett blybatteri förlorar i genomsnitt 0,1 volt per månad, men med bilens elektroniska system går det ofta ännu snabbare, speciellt på vintern. Om du dessutom bara kör korta sträckor hinner generatorn inte ladda batteriet fullt ut, säger Tony Zeal, batteriexpert på CTEK.
Den gradvisa urladdningen kan leda till att batteriet blir sulfaterat – en kemisk process som försämrar dess kapacitet. Om du inte kör varje dag kan du behöva underhållsladda ditt batteri. Enligt batteriexperten kan du tredubbla livslängden på batteriet om du ansluter en underhållsladdare minst en gång i månaden eller vid varje årstidsskifte. Förvisso pratar Tony Zeal i egen sak då CTEK tillverkar och säljer batteriladdare.
– Ett nytt batteri kostar från 1 500 kronor och uppåt, så det lönar sig att underhålla det. Regelbunden laddning minskar risken för startproblem och förlänger batteriets livslängd, säger Tony Zeal.
Ett vanligt misstag många gör vid urladdade batterier är att använda startkablar, men det är inte en osäker lösning. Felkopplingar kan orsaka dyra skador på både bilen och batteriet.
– Startkablar bör ses som en nödlösning om bilen måste startas direkt. Det är alltid bättre att använda en batteriladdare för att säkerställa en säker och korrekt laddning, säger Tony Zeal.
Eftersom elektroniken i moderna bilar är beroende av batteriets funktion och själva bytet är rätt besvärligt rekommenderar experten att ta hjälp av en verkstad. Felaktigt installerade batterier kan påverka elektroniken negativt och kräva kostsamma justeringar.
– Ett bilbatteri är idag en del av bilens gemensamma elektroniksystem och kräver därför precision och omsorg.
De vanligaste frågorna om laddning och bilbatterier
Hur länge håller ett bilbatteri?
– Beroende på batteriets kvalitet är garantin vanligtvis mellan 3-5 år. En undersökning som gjordes av en stor batteritillverkare visade att 85 procent av alla batterifel under garantin berodde på bristande omsorg från användarens sida, batterierna var sulfaterade. Sulfatering är ett resultat av brist på korrekt laddning.
Hur får man batteriet att hålla längre?
En studie av CTEK har visat att det är möjligt att förlänga batteriets livslängd med upp till tre gånger bara genom att ladda det regelbundet.
Är det farligt att använda startkablar om batteriet är urladdat?
– Även om det görs på rätt sätt är det förenat med fara att använda startkablar för att starta ett urladdat batteri. Väldigt få människor vet hur man startar ett fordon på rätt sätt, om du frågar 10 olika personer skulle du förmodligen få 10 olika svar. I vissa fall går det bra att använda startkablar, men man ska vara medveten om att det finns en risk och att det inte är en optimal lösning, det är bättre att använda en batteriladdare.
Vad händer om jag inte använder bilen och batteriet under en längre tid?
– Ett batteri som står på en hylla i en butik laddar ur sig självt – alla seriösa batteriförsäljare har en underhållsrutin för batterier som bygger på F.I.F.O. Först in, först ut. Alla nya batterier hamnar längst bak i hyllan med det ”äldsta” batteriet längst fram. När batteriet är anslutet till ett fordon som utsätter det för en mycket liten men konstant belastning har det ett mycket hårt arbetsliv. Larmsystem, spårningsenheter, uppdateringar från tillverkare och nyckellösa system är alla system som kan dra ström långt efter att du har låst ditt fordon.
Hur hittar jag har rätt bilbatteri till min bil?
– Det ligger i människans natur att försöka få det bästa priset för något vi behöver, men vi föreslår att du går till en ansedd leverantör för att få batteriet monterat. Detta kommer att säkerställa att rätt batteri monteras i ditt fordon och att nödvändigt kalibreringsarbete utför. Ja, ett batteri måste vara kodat till fordonet!
Är batterisyra farligt att få i sig?
– Batterielektrolyt är en blandning av destillerat vatten (65 procent) och svavelsyra (35 procent), om du skulle få elektrolyt på huden eller i ögonen/munnen, tvätta noggrant med vatten och sök hjälp.
Behöver jag ladda bilbatteriet?
– Även när din bil är parkerad och avstängd förlorar blybatteriet långsamt laddning över tid. I genomsnitt förlorar det ca 0,1 V per månad. Men bilens system drar dessutom ström, vilket innebär att batteriet i praktiken förlorar mer än 0.1V. Moderna fordon är utrustade med många elektroniska system som förblir aktiva även när bilen är avstängd. Dessa system, t.ex. larmsystem, spårningssystem och nyckellösa system, drar kontinuerligt ström. Att starta bilen kräver en betydande mängd ström och om du bara gör korta resor kanske generatorn inte hinner ladda upp batteriet helt och hållet. Med tiden kan detta leda till ett försvagat batteri.
Hur ofta behöver jag ladda?
Hur ofta kontrollerar du oljan, däcken eller kylvätskan? Varför kontrollerar du dem? För att undvika dyra mekaniska reparationer eller besväret med ett haveri eller bärgning. Varje gång du ansluter en laddare hjälper du till att minska risken för ett urladdat batteri / icke-start, vilket också förlänger batteriets livslängd, kom bara ihåg att ett batteri av god kvalitet kommer att kosta från cirka 1500 kronor och uppåt. Ett enkelt sätt att komma ihåg är att börja med regelbundna batteriladdningssessioner en gång i månaden, eller när säsongen ändras – vår, sommar, höst eller vinter – varje gång du laddar ditt batteri hjälper du till att förlänga batteriets livslängd.
Hur gör jag för att ladda batteriet?
Den största rädslan som en icke-teknisk person har när ett batteri ska laddas är att göra fel anslutning. En bra och smart underhållsladdare tillåter inte att du vänder på anslutningen (svart laddarkabel till röd batteripol, röd laddarkabel till svart batteripol), den vet att du har anslutit kablarna åt fel håll och visar en fellampa och riskerar heller inte att överladda batteriet.
Hur lång tid tar det att ladda ett batteri?
Det beror på laddarens storlek och effekt samt på batteriets storlek och laddningsstatus (hur urladdat det är). I genomsnitt kan det ta mellan 4-8 timmar att ladda ett batteri helt, men helt urladdade batterier tar längre tid.
Hur väljer jag rätt laddningsstorlek?
Varje batteri ska ha en informationsetikett på ovansidan som visar batterikod, typ och storlek i Ah (amperetimmar). Om du använder Ah-värdet och dividerar med 10 får du fram en säker laddningsstorlek för batteriet. Så om Ah-värdet är 60Ah dividerat med 10 = 6, är en laddare med en uteffekt på cirka 6A idealisk.
Vilken är rätt laddare att använda?
De flesta bilbatterier är blybatterier, men det finns också blybatterier som kan kräva en annan typ av laddning, t.ex. vissa AGM-batterier. Om du är osäker på batteriets teknik är det helt säkert att använda laddaren i läget normal eller standard.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter