Emil Hoffmann hittade sin drömbil i en lada. Nu har han byggt om en Trabant från 1988 till en sänkt showbil som väcker enorm uppmärksamhet och vänder mungiporna uppåt.
– Bilen drar ner leenden överallt och är fruktansvärt rolig att köra, säger han om DDR-ikonen med 26 ystra hästkrafter.
Trabant har blivit en het kultbil de senaste åren med ökande priser. Bilen går upp snabbare än börsen och kostar nu över 100 000 kronor. Allt började 1957 i Zwickau i gamla Östtyskland. Bilen togs fram som Östtysklands svar på Folkvagnsbubblan, men till skillnad mot Volkswagen så ändrades knappt modellen på alla år. Produktionen höll i sig ända till 1991, två år efter murens fall.
På grund av råvarubrist så gjordes större delen av bilen i duroplast, som liknar glasfiber. Att Trabanten skulle vara gjord av papper är däremot en myt. De sista årgångarna av bilen hade en tvåcylindrig tvåtaktare på 600 kubik med den hisnande effekten av 26 hästkrafter. Trots att bilen inte framstår som alltför imponerande så var väntetiden upp till 15 år i gamla DDR. När muren föll köpte alla östtyskar istället västerländska bilar, och idag tillverkar Volkswagen elbilar i den gamla Trabantfabriken i DDR.
Nu har bilen nått kultstatus och är närmast ikonisk i Tyskland. I Sverige är Trabant relativt ovanlig med endast 200 bilar. En som satsat på Trabant är Emil Hoffmann, 20, som inte ens var född när Berlinmuren föll 1989.
– Båda mina föräldrar är från Östtyskland. Min morfar hade en nästan likadan, berättar Emil.
Emil hittade sin Trabant i en lada utanför Stockholm. Där hade bilen, kombiversionen Trabant 601 S Universal, stått i mer än ett 20-tal år sedan den svenske ägaren köpte den från den första tyska ägarfamiljen.
– Den var helt original, men karossen var täckt av Falu rödfärg. Som tur var gick det att polera bort, och plastkarossen var förstås rostfri. Däremot var chassit och hjulupphängningar anfrätta av rost, berättar Emil.
Nu har Emil renoverat Trabanten och dessutom byggt om den med sänkning, cool stance och läckra lättmetallfälgar. Bilen har också fått stora skivbromsar i fram, större trummor i bak, sportigare fjäderben som gör den lägre och en lättare optimering av tvåtaktaren. Stuket är mycket populärt i Tyskland, men detta är den första Trabin i Sverige med det uppseendeväckande utseendet. Bilen var så låg att det blev en utmaning att besikta den, ett problem som är på väg att lösa sig.
– Toppfarten är bara 120 km/h, men den är ändå extremt rolig. Bilen väcker enormt positiva reaktioner och många leenden. Det är rolig bil som man inte ser varje dag, säger Emil Hoffmann.
Trabin väger bara 650 kg, men tvåtaktsmotorn på lite drygt 26 hästkrafter gör ändå bilen till en ganska pigg upplevelse. Tvåtaktsoljan blandas direkt i tanken, någon separat oljesmörjning existerar inte.
– Man får hålla i sig i kurvorna, säger Emil, som nu väntar på att få köra bilen på riktigt när den passerat bilprovningen.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter