Elsparkcykel-olyckor chockökar – barn struntar i lagen

Nu slår NTF larm om en chockökning av barns olyckor med elsparkcyklar. På fyra år har olyckorna ökat med 716 procent. Inte ens hälften av barnen följer lagen och använder hjälm.  
– Endast 2 av 5 barn (43%) har hjälm när de kör elsparkcykel. Av de som uppskattas vara 15 år eller äldre använder endast 1 av 20 (5%) hjälm, uppger NTF.

Elsparkcykeln har blivit ett vanligt inslag i den svenska trafiken. Men den är långt ifrån ofarlig. Nu larmar Nationella Trafiksäkerhetsförbundet NTF om att olyckorna chockar. Enligt statistiken hos Transportstyrelsen har antalet olyckor med elsparkcyklar bland barn 0–17 år ökat från 107 stycken 2020 till 867 olyckor 2023. Det motsvarar en ökning på 716 procent. 

Dessutom riskerar olyckorna att få svåra konsekvenser. Få barn använder hjälm. Elsparkcyklar som har en maxhastighet på 20 km/h och en motor på högst 250 watt klassas som cykel och omfattas också av samma regler som gäller för cyklar. Det innebär att barn under 15 år enligt lag ska använda hjälm. 

NTF:s mätningar visar att det finns mycket att önska när det gäller hjälmanvändningen. Endast 2 av 5 barn (43%) har hjälm när de kör elsparkcykel. Av de som uppskattas vara 15 år eller äldre använder endast 1 av 20 (5%) hjälm.

– Vid olyckor med elsparkcykel är det vanligt med huvudskador. Genom att använda cykelhjälm minskar du risken för en allvarlig huvudskada betydligt. Vi på NTF vill att alla ska använda hjälm. Det är en relativt enkel skyddsutrustning, men den kan vara livsavgörande, säger Malin Lundgren, verksamhetschef NTF Väst.

NTF kräver nu att föräldrar börjar ta ansvar för sina barn. 
– Att hjälmanvändningen är så låg bland barn är oroande. Föräldrar behöver ta ett större ansvar. Har du köpt en elsparkcykel till ditt barn är det också rimligt att du ser till att barnet använder cykelhjälm, fortsätter Malin Lundgren.

Vid NTF:s observationer noterades också flera olika felbeteenden. Elsparkcyklarna körs på gångbana, trottoar och framförs inte sällan med för hög fart. Vanligt är också att man skjutsar, vilket är förbjudet. Nästan var tionde förare skjutsade och majoriteten av dessa var barn som hade med en kompis på elsparkcykeln.

– Många har inte koll på att elsparkcykel faktiskt klassas som en cykel i de flesta fall. Det handlar om var man får köra och hur elsparkcykeln och du som förare ska vara utrustad. Vi på NTF vill öka kunskapen om vad som gäller, menar Malin Lundgren, verksamhetschef NTF Väst.

– Som förälder behöver du prata med barnen om hur de kör och vad de behöver tänka på så att de inte riskerar att skada sig själva eller andra. Elsparkcyklar accelererar snabbt och det är viktigt att anpassa farten. Se hur ditt barn kör och öva gärna på att bromsa under kontrollerade former, fortsätter Malin Lundgren.

NTF:s studie – barn bryter mot lagen 

NTF:s observationer genomfördes under tre veckor i augusti och september 2024. Totalt observerades 720 förare av elsparkcykel i följande städer: Falun, Gävle, Göteborg, Jönköping, Karlstad, Nyköping, Skövde, Sundsvall, Trollhättan och Västerås. Observationerna är en uppföljning efter förra årets enkätstudie, där kunskapen om regler för elsparkcykel visade sig vara låg. 

  • 7% av barnen som uppskattades omfattas av hjälmlagen använde inte hjälm.
  • 95% av de vuxna och ungdomar från 15 år använde inte hjälm.
  • 14% av barnen skjutsade på elsparkcykel trots förbud.
  • 6% av de vuxna och ungdomar från 15 år skjutsade på elsparkcykel trots förbud.
  • De vanligaste övriga felbeteenden som noterades var vårdslös körning och för hög hastighet utifrån trafiksituation.
  • Flera barn som inte använde sin hjälm hade den i stället hängande på styret.

Enligt Transportstyrelsens statistik har antalet olyckor med elsparkcykel fyrdubblats från 2019 till 2023. 75% av olyckorna är singelolyckor, där alltså inget annat fordon är inblandat.

Detta gäller för elsparkcyklar

• Elsparkcyklar ska köras på samma sätt som andra cyklar. Det innebär att du kan köra på cykelvägar och i viss utsträckning även på bilvägar. Det är inte tillåtet att köra en elsparkcykel på en trottoar eller gångbana.
• Elsparkcykeln ska ha bromsar och en ringklocka.
• Kör du i mörker ska elsparkcykeln ha fram- och baklyse samt vara utrustad med reflexer.
• Om den som kör är yngre än 15 år krävs hjälm, men vi rekommenderar att alla som cyklar ska använda hjälm.
• Du får inte skjutsa någon på en elsparkcykel.
• Det är inte tillåtet att parkera en elsparkcykel på en gång- eller cykelbana om det inte finns en uppställningsplats eller anordning för parkering av cyklar.

Tips till förälder med barn som kör elsparkcykel:

• Gå igenom och testkör elsparkcykeln tillsammans med ditt barn. Speciellt viktigt att barnet vet hur man bromsar och lär sig reglera hastigheten. Prova gärna att köra själv så du vet vilken hastighet det går att komma upp i. Detta är bra att göra flera gånger, så du säkerställer att hastigheten inte har manipulerats.

• Gå igenom med ditt barn vilka regler som gäller och hur barnet ska köra i olika situationer. Till exempel hur man korsar en väg, hur hastigheten ska anpassas och att det är förbjudet att skjutsa.

• Se till att ditt barn använder hjälm. Kolla gärna så att den sitter på ordentligt.

• Titta gärna på filmer tillsammans om säker elsparkcykling. De hittar du på ntf.se

LÄS MER: