Elbilarna som får dra mest och minst

Idag finns nästan hundra elbilar tillgängliga med dragkrok och det kan vara svårt att veta dragvikten för varje bil. Dessutom är variationen mycket stor – vissa modeller får dra hela 2500 kg och andra så lite som 75 kg, vilket i praktiken är en cykel på kroken.

På en bensin- eller dieseldriven bil är möjligheten till att montera dragkrok en självklarhet. Du kan göra det själv om det inte redan finns en, och också montera bort den igen om du bara behövde dragkroken tillfälligt. På elbilsmarknaden har det däremot inte alltid varit en självklarhet. 

Ett tidigare problem med elbilar har varit bristen på dragkrok, eller dragkrokar med låg dragkapacitet, på grund av risken för överhettning av batteriet. Detta har med åren förändrats, och det finns nu ett brett utbud av elbilar som med dragkrokar. På den nordiska marknaden är dragkrok viktigt och något som många tycker är ett avgörande tillbehör vid köp av bil. 

Idag finns det ungefär hundra elbilsmodeller med dragkrok, men variationen mellan dragvikt är stor och det kan vara svårt exakt hur mycket varje bil får dra. Vissa elbilar får dra så mycket som 2500 kg medan andra bara är anpassade för cykelhållare. Allt om Elbil har sammanställt en lista över nu tillgängliga och kommande elbilar med dess tillåtna dragvikt.

Elbilarna som får dra mest

BMW iX2500
Kia EV92500
Audi Q6 e-tron2400
Lotus Eletre2250
Tesla Model X2250
Polestar 32200
Volvo EX902200
BMW i5 M602000
BMW i72000
Nio EL72000
Nio ET72000
Polestar 4 AWD2000
Zeekr 0012000

Elbilarna som får dra mest

Nissan Leaf75 (cykel)
Volkswagen ID.375 (cykel)
Hyundai Kona Electric300
Kia e-Niro300
Kia e-Soul300
Maxus Euniq 5400
Maxus Euniq 6400
Nissan E-NV200450
MG 4 Electric500
MG 5 Electric500
MG ZS EV 2022500
Renault Mégane(40 kWh)500