Elbilar är inte fria från miljöpåverkan. Är de verkligen bättre för miljön än en vanlig bil som drivs av fossila bränslen då? Många vandringssägner om elbilar sprids i sociala medier.
– Kan man gå eller cykla är de alternativen naturligtvis de allra bästa, säger Emil Inberg, miljöhållbarhetsspecialist på Polestar.
Elbilar är minst lika dåliga för miljön som bensinbilar, menar vissa. Argumenten kan vara att utsläppen flyttas till elproduktionen, att batterier skapas med miljöfarliga ämnen och att de inte går att återvinna. Somliga påstår att elbilar har kort livslängd och att däckslitaget är problematiskt. Emil Inberg är miljöhållbarhetsspecialist på Polestar och reder ut myterna.
Nyckeln är det som kallas “koldioxidskuld”. Den slutgiltiga siffran för utsläpp av koldioxid när produktionsprocessen är klar. Att “betala av en koldioxidskuld” innebär att återställa den koldioxid som har släppts ut, vanligtvis genom att minska eller eliminera framtida utsläpp. En Polestar 2 har kompenserat för de utsläpp som skapats vid produktion av bilen efter att ha kört 5 000 mil med el som enbart gjorts av vindkraft. Enligt Polestar.
Polestar gör livscykelanalyser på sina bilar där de räknar med alla CO2e-utsäpp (ett mått för växthusgaser) som produktionen av en bil innebär. De räknar med allt från extraktion av råmaterial från jorden till logistiken att ta den till landet den ska säljas och sedan köras. Polestar producerar exempelvis aluminium med förnybar el för att minimera deras koldioxidskuld. Målet är att hela produktionen till slut ska vara klimatneutral. Det vill säga att både bilen och produktionen av bilen ska vara gjord med förnybar energi.
Myt: Elektriska bilens avgasrör har bara flyttats någon annanstans. När du laddar en elbil använder du lika mycket fossila bränslen som i en vanlig bil.
– Om man laddar en elbil med förnybar el, vilket vi förespråkar, kan man nästan eliminera utsläppen helt från under själva användningsfasen, som står för den största mängden utsläpp hos en vanlig bil sett till dess totala livscykel, uppger Emil Inberg.
Han förklarar att användningen av elbil i Sverige är särskilt miljövänlig eftersom 90 procent av vår elmix kommer från fossilfria källor och hänvisar till Energimyndigheten.
Myt: Elbilsbatterier kräver material som litium och kobolt, som orsakar miljöskador under gruvdrift och bortskaffande. Hur bra är det för miljön egentligen?
– Det är viktigt att ställa krav på underleverantörer och att köpa material som är framställt
på ett hållbart och etiskt sätt, säger Emil Inberg.
Enligt honom jobbar Polestar med att förbättra transparensen i leverantörskedjan för att fatta välgrundade beslut kring var materialet till deras produkter kommer från.
Myt: Batterier från elbilar går inte att återvinna, vilket skapar ett enormt avfallsproblem.
– Till att börja med, batteripaket som sitter i elbilar går oftast att reparera genom att till
exempel byta ut en modul om det skulle behövas och batterier kan även återanvändas i
andra applikationer som energilagring.
Han menar att det dessutom definitivt är möjligt att återvinna batterier från elbilar och hänvisar till Mercedes projekt.
– För någon månad sedan presenterade Mercedes att de öppnat sin batteriåtervinningsfabrik i tyska Kuppenheim. Där de kommer att kunna återvinna batterier från hela batterimoduler till råmaterial via återvinningsprocessen hydrometallurgi, säger Emil Inberg.
Han påpekar även att EU har kommit fram till regleringar kring hur stor del av batteriets vikt som måste återvinnas.
Myt 4: Elbilar har kort liv, visst den kanske är miljövänlig men om man tvingas köpa en ny vart femte år kommer produktionen av elbilar vara mycket sämre för miljön.
– Det finns inget som tyder på att en elbils livscykel skulle vara kortare än den hos en förbränningsbil, skriver Emil Inberg.
Han hänvisar till studier som visar på elbilsbatterier håller mycket längre än väntat.
Myt 5: Elbilar genererar skadliga partiklar från däckslitage och bromsdamm, vilket förnekar deras miljöfördelar.
– Inom EU pågår diskussioner för att hitta ett gemensamt sätt att mäta emissioner från
däck för att sedan kunna ta action och sätta upp riktlinjer för att minska unionens
utsläpp från däck. Däremot ser vi inte att det finns någon enig vetenskap kring att elbilar
släpper ut mer partiklar från däck, skriver Emil Inberg
Många elbilar bromsar även med elmotorn vilket kan minska bromsdamm i och med att friktionsbromsar inte används lika ofta.
Emil tror att bilar en dag kommer att kunna produceras helt klimatneutralt. Men för att göra det behöver framställningen av material och produktionsprocessen se annorlunda ut. Bland annat behöver hårda krav ställas mot batterileverantörer för att få ner utsläppen. Det finns även stor potential att minska utsläpp med hjälp av återvunna råmaterial.
– Denna ”koldioxidskuld” behöver ytterst minimeras för att världen befinner sig i en klimatkris.
Det bästa alternativet för den som vill vara så miljövänlig som möjligt är att undvika bilen helt.
– Kan man gå eller cykla är de alternativen naturligtvis de allra bästa, med bonusen att
man samtidigt får motion. Men det är inte alltid det är möjligt. Bilen är trots allt ett
mångsidigt transportmedel som funkar till de flesta behov och situationer, och elbilen är
en skalbar klimatlösning som på ett konkret sätt kan hjälpa till att reducera utsläppen
från transporter, särskilt när man laddar med förnybar el under användningsfasen, avslutar Emil Inberg.
LÄS MER:
Dexter Svärd Huss är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio.