Solid state-batteri kan göra smutsig batteritillverkning renare

Solid state-batterier kan göra elbilarna betydligt mer klimatvänliga. Enligt forskare kan CO2-utsläppen sänkas med 39 procent vid batteritillverkningen.

Solid state-batterier väntas komma i elbilar under andra halvan av decenniet. Forskarna hoppas att de ska kunna göra elbilar ännu mer klimatvänliga, uppger Transport & Environment.

Elbilarna släpper inte ut något under körningen, men produktionen orsaker större koldioxidavtryck än tillverkningen av en traditionell bil. Orsaken är att batterierna är resurskrävande att tillverka. Enligt Polestar kan en elbil behöva köras 5000 mil på grön el innan elbilen är bättre för klimatet. Körs den på europeisk elmix är sträckan 7800 mil. 

Solid state-batterierna kan komma att förbättra kalkylen ytterligare, enligt en forskningsanalys från Transport & Environment. De nya batterierna kan inte bara lagra mer energi, de använder färre råvaror som skadar miljön. Om råvarorna utvinns på det mest hållbara sättet kan de utsläppen till och med minskas med 39 procent. Om utvinningen görs som idag sänks utsläppen med 24 procent.

Exakt hur mycket lägre utsläppen blir beror på hur råvarorna bryts. Om litium utvinns från mineralet spodumen, eller från sediment, är det mycket mer förorenande än om det utvinns från saltlake eller från vatten som pumpas upp djupt från jorden. För närvarande bryts litium huvudsakligen på ett förorenande sätt. Enligt Transport & Miljö är det avgörande att utvinningen är hållbar.

– Att städa upp hur vi utvinner och bearbetar råvarorna i solid state-batterier kommer att minska deras klimatpåverkan ytterligare. Att förbättra de metoder som används i försörjningskedjan kommer att vara nyckeln. EU:s batteriförordning är en möjlighet att säkerställa att alla batterier som tillverkas eller säljs i Europa kommer från bättre källor, har ett lägre koldioxidavtryck och återvinns i slutet av sin livslängd, säger Cecilia Mattea, miljöansvarig på Transport & Environment.

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester