Elbil vattenfylldes efter verkstadens miss

Elbilen översvämmades med vatten och fick plötsligt bärgas efter kortslutning. På verkstaden upptäcktes det att en felaktigt monterad vindruta på Bente Kockums Kia EV6 orsakat en läcka som gjorde att regnvatten forsade in i bilen. 
– Min bil har stått på Hedins bilverkstad sedan augusti, all inredning måste bytas och troligen även kablar, säger Bente Kockum. 

Nyligen skrev Carup om en Tesla Model Y där garantin inte gäller efter att vatten trängt in i batteriet. Nu berättar en svensk elbilsägare om vattenläcka som visar att vattenskadan kan komma från oväntat håll. När Bente Kockum kom ut till sin Kia EV6 GT-Line en morgon efter ett regnoväder ville inte bilen starta.
– Elektroniken betedde sig galet. Bilen fick bärgas till Aftén Bil i Upplands Väsby, berättar Bente. 

Bilen bogserades till Aften Bil i Upplands Väsby som upptäckte att det stod flera centimeter vatten i bilen. Det visade sig att vattnet trängt in i bilen från framrutan och via torpedväggen. Orsaken visade sig vara att vindrutan tidigare reparerats på ett felaktigt sätt när den byttes av Hedin Bil i Akalla. Bilen bärgades vidare till Hedin Bil för att översvämningen skulle lagas. Nu har bilen stått på verkstad i tre månader.  

– De har varit på Hedins bilversaktad sedan augusti. All inredning måste bytas och troligen kablar med mera. De säger att den ska bli helt återställd, säger Bente som dock är orolig över sänkt andrahandsvärde och bett om kompensation. 

Hos Hedin Bil säger man sig nu ha åtgärdat vattenläckan i Bentes Kia EV6, men uppger att dröjsmålet på tre månader beror på en plåtskada på dörren som de upptäckt. 
– Det är alltid beklagligt när våra kunder behöver vänta på att få skadeärenden åtgärdade och verkstaden arbetar för att kunden i fråga ska få tillbaka sin bil så snart som möjligt. Under tiden har kunden försetts med ersättningsbil.
– Anledningen till förseningen i detta fall är att vid felsökning av vindrutan upptäcktes även en yttre plåtskada på bilens dörr, därifrån ytterligare vattengenomträngning konstaterades. Plåtskadan ska åtgärdas som försäkringsärende men verkstaden har inte kunnat göra det då nödvändiga reservdelar har varit restnoterade. I övrigt är vindrutan åtgärdad och så är även vattenskadan som hade skett i golvmattorna, säger Magnus Matsson, kommunikationschef för Hedin Bil till Carup. 
LÄS MER: