Elbil 7,5 månader på verkstad: Går till domstol

Efter sju månader på verkstaden. Nu förklarar bilägare krig mot Volkswagen. Mannen som köpte en VW ID.4 tänker dra fallet till rätten.

Det är inte bara i Sverige elbilar står på verkstaden länge, som taxiägaren Amirs Nissan. Josh Cowan från Florida har varit en stor fantast av Volkswagen sedan 1980-talet. Kärleken till det tyska bilmärket började med en Jetta och har sedan följt biltillverkarens modellprogram in i vårt elektrifierade tidevarv. 

Efter många turer till bilhandlare i trakten och en del funderingar bestämde han sig till slut att äntligen ta steget över till en elektrisk bil. Noggrann som han är gjorde Josh en ordentlig studie innan han till slut bestämde sig för en ID.4.

Glad i hågen lämnade han handlaren. Efter flera decennier med Volkswagens bilar och få besök till verkstaden trodde han nog att det skulle bli detsamma med sin nya bil. Men Josh Cowan hann knappt komma hem till garaget innan varningslampan för krockkudden började att lysa. 

Samtidigt märkte han att det lät märkligt vid accelerationen. Det här var inte Josh van vid. Hans gamla Volkswagenbilar hade alltid rullat problemfritt och varit ett av de stora glädjeämnena i hans billiv. Därför vände han sig till handlaren som undersökte bilen. Snart kom de fram till att det måste vara växellådan som var sönder. Men när mekanikerna skulle ta itu med reparationen märkte man att det saknades verktyg.

– Så där sitter den. Nu har det gått sju och en halv månad. Det finns två ytterligare återkallelser på den bilen som har hänt under tiden som de inte har korrigeringar för, säger Josh Cowan.

För att ordna det här felet krävdes vissa specialverktyg från Volkswagen som de inte hade. Nu har bilen stått på verkstaden i sju månader och handlaren har försökt blidka den ilska Josh med 30 000 kronor. Men han vägrar ta emot pengarna, istället gräver han upp stridsyxan och tänker släpa handlaren hela vägen till domstol. Något som blivit en världsnyhet och bland annat berättas av WFTV Channel 9 och Autoblog och

För Volkswagen har det här varit en saftig käftsmäll i USA. Bilmärket har problem och deras elektriska program är också omgärdat med dåliga rykten att mjukvaran inte håller måttet. Nu är det upp till domaren att bestämma vem som har rätt. 
LÄS MER: