Volvo slåss mot fallande försäljning i Kina. Nu görs flera oväntade ändringar för Volvohandlarna i Kina.
Precis som många europeiska bilmärken kämpar Volvo Cars mot en fallande försäljning i Kina. Allt fler kinesiska bilköpare väljer de inhemska märkena som ofta lockar med toppmodern teknik och lågt pris. Hittills i år har Volvos försäljning av elbilar minskat med 57 procent. Den totala försäljningen inklusive laddhybrider och bensinbilar är ner med 12 procent. Specialmodellen Volvo EM90 som bara säljs i Kina har bara sålts i katastrofala 219 exemplar i år.
Nu gör Volvo om hela sitt system för återförsäljarna i Kina för att mota raset, uppger Yicai. Men det är inte tal om att haka på det hysteriska priskriget och pruta ner bilarna. Istället ska återförsäljarna få fasta enhetliga priset. Dessutom prioriteras försäljningsmålen ner och ersätts av provisioner som baserar sig på kundservice.


Det som blir viktigast nu i försäljningprocessen är behovsanalys, varumärkesintroduktion och provkörningar istället för prutning. Volvo är långt ifrån det enda bilmärke som tappat stort i Kina och fått strukturera om sina återförsäljare. BMW, Mercedes och Porsche har till och med fått stänga ner ett antal återförsäljare då allt färre nya bilar säljs.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter