Efter larmet – VW-chefen om släckta baklysen

En majoritet av alla svenska bilar kör med släckta baklysen – något som upprör många bilister i Sverige. Volkswagens högsta vd känner inte till problemet – men lovar nu att utreda baklysena. 
– Låt mig titta på det, vi ska undersöka detta, säger Thomas Schäfer till Carup. 

Tidigare i höstas kom en larmrapport från svenska VTI som visade att så många som 82 procent kör runt med släckta baklysen. Ändå är det tre av fyra förare som tror att de är tända. De svenska forskarna har visat att vi håller sämre avstånd till en bil med släckta baklysen. 

Larmrapporten har engagerat tusentals läsare och väckt starka reaktioner. I Sverige är problemet extra stort vid till exempel snörök eller dimma. Ett av märkena som pekas ut för att ha bilar med ljusautomatik som ger släckta baklysen är Volkswagen. Samtidigt som märket investerar miljardbelopp i nya säkerhetssystem som autobroms, filhållningsassistenter och självkörning har man utan större eftertanke valt att ha baklysena släckta på miljontals bilar för att spara 6 watt förbrukning i timmen. 

Vi ställde Volkswagens högsta chef Thomas Schäfer mot väggen om de släckta lamporna, han lovar nu att han ska titta på problemet.

Orsaken till att de flesta bilar har släckta baklysen på dagtid är en EU-lag från 2011 som gör det lagligt att köra runt med DRL-ljus (Daytime running lamps) fram och släckta lampor bak i dagsljus. Tanken för 12 år sedan var att regeln skulle spara el och bränsle, men med nya LED-ljus är besparingen högst minimal. 

Carup tog upp frågan med Volkswagens högsta märkes-vd Thomas Schäfer när vi träffade honom i Tyskland. Kanske kan Europas största biltillverkare tända baklysena, något som skulle vara en stor förbättring av säkerheten till en minimal kostnad. 
– Det här är nyheter för mig, jag kände inte till det. Låt mig ta hand om det, vi ska undersöka det, säger han till Carup. 

Volvo Cars har redan valt tända sina baklysen på dagtid, något som sägs ha skett efter att motorjournalisten Robert Collin uppmärksammat problemet.
– Skillnaden är signifikant och kan innebära skillnaden mellan tillbud och olycka, mellan liv och död, om föraren plötsligt svänger ut eller ett barn hoppar ut ur baksätet. Kort sagt pekar allt på att det är bra med tända baklysen och dåligt med släckta, säger VTI-forskaren Björn Lidestam som är ansvarig för studien. 
LÄS MER: