Efter floppen: Teslas oväntade drag med Cybertruck

Tesla Cybertruck har blivit företagets största säljfiasko någonsin. Nu gör Tesla ett mycket oväntat drag med priset på modellen. 

Från superhajpad till iskall. Över två miljoner reserverade en Tesla Cybertruck när bilen visades första gången i november 2019. Men när det väl kom till kritan var det ganska få som vågade köpa den brutalistiska designen. Enligt uppgifter har det endast sålts 50 000 exemplar av pickupen, en bråkdel av det förväntade. Cybertruck måste sägas vara Teslas största missräkning och säljfiasko hittills. 

Nu gör Tesla ett oväntat drag. Samtidigt som försäljningen faller höjs med priset på toppmodellen Cyberbeast med 15 000 dollar, uppger Electrek. Det är ungefär 140 000 kronor. Priset ligger över 400 000 kronor över det utlovade priset när bilen visades 2019. Tesla motiverar prishöjningen med att de nu bakar in självkörning, service och laddning i priset. Prisstrategin är ovanlig – i vanliga fall sänks priset på modeller som säljer långsamt.

Strategin är densamma som Tesla använt på Model X och Model S, två åldrande modeller som inte heller säljer så bra längre. En orsak till prishöjningen kan vara att de billigare versionerna ska upplevas som mer prisvärda. Eller att de som fortfarnade köper bilarna inte är känsliga för priset. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt