Vid nyår sänktes dieselpriset med 4,40 kronor per liter när reduktionsplikten ändrades. Regeringen och näringsminister Ebba Busch får nu tuff kritik av bränslebranschen.
– Vi förbättrar våra förutsättningar att nå netto noll utsläpp på ett sätt som inte driver fler i konkurs och slår sönder familjers ekonomi, säger Ebba Busch till TV4.
Den sänkta reduktionsplikten från 30,5 procent till 6 procent får hård kritik av Miljöpartiet och företrädare för den svenska bränslebranschen. Drivkraft Sveriges vd Jessica Alenius hävdar att Sverige nu måste exportera biobränsle och HVO100.
– Vi kommer behöva importera mer fossilt och exportera förnybart, säger Alenius till TV4.
Näringsminister Ebba Busch avfärdar kritiken.
– Det är klart att det finns en bra affärsmodell som många har tjänat mycket pengar på. Det är jobbigt när förutsättningarna förändras. Min uppgift som vice statsminister är att stå på folkets sida. Det är många hushåll som burit alldeles för tungt, säger hon till TV4.
Näringsminister Ebba Busch avfärdar dock kritiken mot säkningen av reduktionsplikten.
– Det är klart att det finns en bra affärsmodell som många har tjänat mycket pengar Det är jobbigt när förutsättningarna förändras. Min uppgift som vice statsminister är att stå på folkets sida, säger hon till TV4.
Utsläppen från biodiesel räknas inte in i Sveriges CO2-utsläpp även fast de hamnar i atmosfären, och utsläppen anses i år öka med 3,9 miljoner ton CO2 när reduktionsplikten chocksänks. Men enligt Ebba Busch är detta ett mer långsiktigt sätt att få ner utsläppen.
– Vi förbättrar våra förutsättningar att nå netto noll på ett sätt som inte pungslår svenska företag och driver fler i konkurs. Det var inte långsiktigt hållbart, företag har gått i konkurs, familjer har fått sin ekonomi sönderslagen. Vi måste se bortom 2030, annars blir det som att januaribanta, säger Busch.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter